Rodekool met stoofvlees

rode kool.1

Mijn aangesneden rode kool ligt verpakt in een krant in de koelkast. Daar moet ‘ie natuurlijk niet te lang blijven liggen. Dit houdt in dat we vandaag weer rode kool aten. Geen straf overigens, niet voor mij en niet voor mijn lief. Deze variant maakte ik zo’n dertien jaar geleden voor het eerst klaar. Geen idee waar ik het recept uit vandaan heb gehaald. Eén ding is zeker, ik heb het niet zelf verzonnen.

Toen mijn jongste dochter een jaar of zestien was kwamen een oom en tante van mij bij ons eten en ik besloot onderstaand recept te maken. Reactie van mijn dochter: “Lusten die mensen dat wel?” Zij vond het zelf maar zo zo, geloof ik. Nu, 11 jaar later denk ik dat ze hier anders over zal denken.


Ingrediënten voor 2 personen.

250 gram runderstoofvlees in dobbelsteentjes gesneden, 2 eetlepels vloeibaar bakmiddel, zout en peper, 1 gesnipperde ui, 1 laurierblad, 1 kruidnagel, wat azijn, 1 eetlepel suiker 350 gram gesneden rode kool (gewoon zelf doen hoor) en 1 dikke plak ontbijtkoek.

Bereiding: Het vlees in het vloeibare bakmiddel bruin bakken. Warmtebron laag, zout en peper over het vlees strooien. De gesnipperde ui, het laurierblad en de kruidnagel toevoegen. Even laten fruiten en daarna een scheutje water er bij doen. Deksel op de pan en,1 uur laten stoven. Dan azijn en suiker toevoegen, eventueel nog een scheutje water er bij en de fijngesneden rodekool op het vlees leggen. Deksel weer op de pan en 3/4 uur laten stoven. Daarna kool en vlees uit de pan nemen. Laurierblad en kruidnagel verwijderen. Het vocht binden met de verkruimelde plak ontbijtkoek en dit over het mengsel kool/vlees verdelen.

Maak er een lekker aardappelpuree bij. Aardappelen koken met een teentje knoflook (dan kan je het zout achterwege laten). Kookvocht opvangen om de puree mee aan te maken. Aardappelen fijnstampen met wat kookvocht, eventueel nog een scheutje melk er bij en er een flinke klont margarine doorheen roeren.

In de bereiding gaat aardig wat tijd zitten, maar tussendoor kan je allerlei andere dingen doen. Ik zou zeggen maak deze variant op je vrije dag en geniet er ‘s avonds lekker van.

Leave a Reply

