Recept met rode kool

rode kool

Ik ben veel met voeding bezig. Misschien logisch als je voor gewichtsconsulent leert, want dan word je ook meteen een voedingsdeskundige. Nu niet meteen wegklikken omdat je denkt dat er weer een verhaal komt, dat hoort bij mij. Het recept staat er echt, gewoon hieronder.

Al een groot deel van mijn leven ben geïnteresseerd in voeding en wat dit doet voor je gezondheid. Heerlijk vind ik het om nieuwe recepten uit te proberen.Toen mijn kinderen nog klein waren werd het niet altijd gewaardeerd overigens. Soms was er wel eens iets bij wat echt niet lekker was. Dan zei ik: “We eten het wel gewoon op en daarna maak ik het nooit meer”.

Gisteren aten we rodekoolquiche. Een recept uit de Libelle, geloof ik. Ik ben een ouderwets soort kok, want ik snij de rode kool altijd zelf. Net als alle andere groente, behalve de boerenkool. Die koop ik gesneden.

Dan zit je dus met een rode kool waar je wel vier keer van kan eten. Lastig? Nee hoor, verpak de aangesneden rode kool in een krant en bewaar gewoon in de groentela van de koelkast. Dat gaat prima.

Hier komt het eerste recept:
Rodekoolquiche voor 2 personen (voor meer personen gewoon de hoeveelheid aanpassen)

Ingrediënten: 1 eetlepel vloeibare braadboter of olijfolie

125 gram magere spekreepjes (ja heus, dat mag best een keer)

½ Jonagold appel (de andere helt eet je lekker op) geschild en in blokjes

300 gram rode kool, in fijne reepjes gesneden (gewoon zelf doen)

2 eieren

100 ml crème fraîche (oorspronkelijke recept: slagroom)

85 gram geraspte 30+ kaas (oorspronkelijk: jong belegen geraspt)

1 eetlepel rozemarijn

een kleine taart- of quichevorm

  • Verwarm de oven voor op 200º
  • Bekleed de bakvorm met het deeg
  • Bak de spekreepjes 5 minuten knapperig uit in de vloeibare braadboter of olijfolie
  • Schep de appel er door en bak 1 minuut mee
  • Voeg de rode kool toe en bak op matig vuur 8-10 minuten tot de kool beetgaar is
  • Klop intussen de eieren los, meng de slagroom, kaas, rozemarijn, zout en peper er door.
  • Verdeel de rode kool over de deegbodem
  • Schenk en eimengsel er over heen
  • Bak de quiche in 25-35 minuten goudbruin en gaar.

Oorspronkelijke recept bevat 815 kcal per portie. Mijn aangepaste  = 690 kcal. En dat ik mooi voor de avondmaaltijd.

Als je met z’n tweeën bent kan je vier keer eten van die ene rode kool. Wij eten er meestal maar drie keer van, maar dat komt doordat ik dan ook één keer rode kool eet als de kinderen van mijn lief hier zijn. Om niet altijd op dezelfde manier rode kool te eten heb ik een aantal recepten verzameld en soms wat aangepast.

  • Rodekool met appel in wijn
  • Rodekool met sucadelapjes
  • Rodekoolsalade

Deze recepten volgen nog.

Leave a Reply

