Kamperen

kamperen

Dit jaar ga ik kamperen? Ja, “ik” ga kamperen van de zomer. In mijn eentje, dat heb je goed gelezen. Natuurlijk zou ik graag met mijn lief samen gaan, maar dat is tijdens de zomervakantie niet aan de orde. Mijn lief gaat met zijn twee kinderen op vakantie. En nee, ik ga deze keer niet mee. Waarschijnlijk had ik dat veel eerder moeten bedenken, maar dat leek aldoor wat egoïstisch. En misschien is het dat ook, dat is dan maar zo.

Maar nu een vraag aan jou. Ben je wel eens op vakantie geweest met je lief en zijn jonge kinderen waarvan je de gebruiksaanwijzing bijna uit je hoofd hebt geleerd? Vervolgens ontdek je dat je elke vorm van privacy kan vergeten in een kleine stacaravan of vakantiehuisje. Weg eigen plek, weg stilte om je heen.

Na drie zomervakanties ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet werkt. Niet voor mij, maar voor de anderen waarschijnlijk net zo min. Tijdens de eerste vakantie verwachtte ik dat mijn stiefkinderen op een camping redelijk hun eigen gang zouden gaan. Dat ze daar vriendjes zouden vinden waar ze heerlijk mee zouden kunnen spelen. Tijdens de tweede vakantie had ik die illusie maar niet eens tevoorschijn gehaald om hem voor de derde vakantie weer op te poetsen en neer te zetten om bij voorbaat vast van te genieten. Want op een bungalowpark in Zeeland, waar een zwembad was en een jeugdhonk waar je van alles kon doen, moest dat toch lukken.

Helaas, mijn stiefkinderen zijn een ander soort kinderen dan ik zelf had toen ze op die leeftijd waren. De één wil de hele dag vermaakt worden. Het maakt niet uit waarmee, als we maar weg gaan en er niet over nagedacht hoeft te worden wat je zelf eventueel nog zou kunnen gaan doen. De ander is het huisje niet uit te branden. “Prima, zo’n andere omgeving, maar ik blijf hier binnen in mijn veilige cocon”, lijkt er gedacht te worden.

Vaak alleen op pad bleek het antwoord niet. Het weer zat niet mee en mijn vervoermiddel was mijn fiets. Met z’n vieren op pad betekende dat er één bij liep met het gezicht op zeven dagen onweer, tot bleek dat er toch ook wel iets leuks was, daarna weer zeven dagen onweer.

Ik trek het boetekleed aan en beken eerlijk dat ik dit niet kan, maar ook niet wil. Ik ben egoïstisch en wil kunnen genieten tijdens mijn vakantie. Geen vakantie-uitgave van twee gebruiksaanwijzingen uit mijn hoofd leren, omdat deze totaal anders blijken te zijn dan de gebruikelijke gebruiksaanwijzingen. Geen rekening houden met nukken, niet roepen: “Ga zelf eens op pad, ga op onderzoek uit in dit park”. Nee, ik ben een grote egoïst en eerlijk gezegd heb ik er ook schoon genoeg van om te doen alsof ik dat niet ben. Het zou anders zijn als het mijn eigen kinderen waren, maar dat zijn het niet, dus ga ik die afweging niet eens maken.

Ik ga kamperen, neem mijn boeken, mijn wandelschoenen, fiets en tekenspullen mee en weet zeker dat ik me prima zal vermaken. Mijn lief gaat met zijn twee kinderen naar een andere plek. Neemt ze op sleeptouw om ze toch wat van de omgeving te laten zien, neemt alle nukken voor lief en weet van te voren dat hij ze naar het zwembad zal moeten sturen om voor zichzelf een beetje privacy te hebben.

Misschien vallen jullie nu allemaal met een hele hoop kritiek over me heen. Doe maar, ik verander toch niet meer van gedachten. En weet je? Mijn lief staat achter mij, begrijpt het zelfs.

4 thoughts on “Kamperen

  1. Ik vind dit helemaal niet egoïstisch, eerder realistisch. Vakantie is bedoeld om te ontspannen, het naar je zin te hebben en je batterijen weer op te laden. Er is niet één model waar alle vakanties aan moeten voldoen. Misschien vinden je stiefkinderen het heerlijk om hun vader een tijdje voor zichzelf te hebben. Ze leren bovendien dat je ook wel eens keuzes kunt maken die niet algemeen geaccepteerd en toch goed zijn.

  2. Kinderen blijven lastig in een nieuwe relatie.
    Mijn Surinaamse kinderen hebben wel een heel mooi woord voor deze kinderen.
    Voorkinderen.

    En de betrokken ouder zal altijd voor deze kinderen moeten zorgen.
    De nieuwe ouder zal zich hier naar moeten voegen.

    Volgens mij hebben jullie dat nu prima opgelost!

    Vrolijke vakantiegroet,

Leave a Reply

