Jouw vrijheid mijn vrijheid

vrijheid

Vandaag was dit de hele dag het onderwerp op de radio en vanavond ook nog op televisie. Het was interessant om verschillende mensen hierover aan het woord te horen. Wat jammer was dat men elkaar om ongeveer 16.00 uur bijna over het onderwerp in de haren vloog.

Vandaag is mijn moeder 80 jaar geworden en om daar te komen zat ik met mijn lief vijf kwartier heen en ook weer vijf kwartier terug in de auto. De radio stond op NPO 1 en zo volgden we een deel van dit thema wat uiteraard naar aanleiding van de terreuraanslag op Charlie Hebdo was. Interessant om te horen wat er allemaal voor verschillende meningen waren. Iedereen is voor vrijheid van meningsuiting, maar ook geeft iedereen daar een andere draai aan.

Het verhaal van de VMBO leerkracht op een school in Amsterdam ZO was aangrijpend. Daar is 95% van de leerlingen niet van Nederlandse afkomst. De leerlingen reageerden met ontkenning, want dit was niet gebeurd. Of ze zagen er een complot in. Het was een vooropgezette actie, door de Franse regering om de Moslimgemeenschap zwart te maken. De agent was ook niet echt doodgeschoten. Wel nee, die was, eenmaal uit beeld, gewoon opgestaan en weggelopen. Andere reacties waren dat de cartoonisten dit verdiend hadden. Hadden ze maar geen cartoon moeten maken. En evengoed waren deze jongelui toch echt wel vóór de vrijheid van meningsuiting. De leerkracht heeft er veel tijd in gestoken om hier met ze over te praten, maar was toch ook geschrokken van deze uitlatingen.

Later waren er nog gesprekken met jonge Moslims die duidelijk meer openstaan voor onze cultuur. “Gelukkig”, dacht ik, want ook ik schrok van bovenstaande reacties.

Wat mij verbaasde was het betoog van een pastor. Nee, ik vergis me niet, het was geen pastoor. Het was toch echt een pastor. Deze man is overtuigd Christen. Dat mag natuurlijk, maar hij liet duidelijk weten dat er maar één waar geloof is. En dat is het geloof in Jezus Christus. Hij was dan ook niet blij met de komst van een moskee in zijn wijk. Overigens is deze man al heel lang in gesprek met een imam. Hij blijft de dialoog aangaan. Ik vraag me dan wel af hoe dit werkt, want als hij zó overtuigd is van zijn gelijk en de imam vervolgens ook dan ontstaat er weinig begrip. Althans, dat is mijn bescheiden mening. Hij heeft gedegen onderzoek gedaan en de Koran bestudeerd. Daar had hij meer dan 600 oproepen tot geweld in gevonden. Daar schrok ik dan toch weer van, maar ik vroeg me ook af wat er dan nog meer in staat. Het is toch een dik boek en misschien moet ik het maar eens gaan lezen. Bij dat voornemen zal het wel blijven, tot uitvoer breng ik het waarschijnlijk niet. De bijbel heb ik ook niet in zijn geheel gelezen en dat kan ik dan beter eerst doen.

Toen wij na een aantal uren weer naar huis reden vielen wij weer met onze neus in de boter. De pastor en de leerkracht zaten nog steeds rond de tafel. Ze waren het niet met elkaar eens. De leerkracht vond dat hij lelijk had gedaan over haar kinderen (leerlingen dus), waar ze van hield. Ze noemde hem vervolgens een nep jood. Dat had ze nu niet moeten doen, want in één klap haalde ze hiermee zichzelf onderuit. Maar ongetwijfeld zal ze hier bij haar VMBO leerlingen hoge ogen gooien.

Ach ja, hoe bedoel je, jouw vrijheid mijn vrijheid. Na een dag lang praten hierover was iedereen waarschijnlijk ontzettend geïrriteerd en vloog elkaar in de haren.`

8 thoughts on “Jouw vrijheid mijn vrijheid

  1. Goed dat je deze gedachtegangen met ons deelt Wilma, ik schrok ook van bepaalde uitspraken die je in je stukje noemde. Dat sommigen denken dat het vooropgezet spel was en dat de neergeschoten agent gewoon weer opgestaan was. Ze verwarren het journaal met heftige filmscènes of krijgen thuis iets anders te horen. Geen idee, maar eng is het wel!

    1. Ja Jannie, het is gewoon eng zoals sommige, of misschien velen denken. Soms denk ik: “Kom ik ga een winterslaap houden en word wel weer wakker als alles weer normaal is.” Geen optie natuurlijk, maar toch………………………….

  2. Hi, de Koran bestaat uit slechts 114 hoofdstukken (waarvan sommige hoofdstukken maar uit een paar versen bestaan) en valt qua dikte niet te vergelijken met de bijbel (1189 hoofdstukken). De Koran lees je dus snel uit maar hij leest niet echt lekker weg.

    Het boek is namelijk niet in chronologische volgorde of op onderwerp gerangschikt. Alles loopt door elkaar. Maar als ik jou was zou ik hem eens lezen. Als je elke dag een paar hoofdstukken leest heb je m zo uit.

    1. Ik hou wel van lezen, maar of ik me er toe kan zetten om de Koran te lezen valt te bezien. Mijn motivatie komt niet echt van binnenuit, meer van buitenaf. Het gevoel dat ik het eigenlijk zou moeten doen om er meer van te begrijpen. Maar wat ik wil begrijpen is waar al dat geweld vandaan komt.

      1. Beste Wilma, afgezien van enkele teksten in de Koran die niet echt vriendelijk zijn naar ongelovigen en andersgelovigen toe is het geloof van moslims vooral gebaseerd op , wat zij noemen, de soenna.

        Dat zijn de overleveringen over de profeet verzameld in hadieth (en dat zijn er duizenden). Die overleveringen wordt Islamitisch gezien het grootste gedeelte van de religie op gebaseerd. Of het nu gaat om rechtspraak, politiek, maatschappelijke vraagstukken maar ook dingen als het gebruiken van geweld en oorlogsvoering men put daarvoor voornamelijk uit de hadieth.

        Soms beweert men wel dat ook de Bijbel gewelddadige passages kent, en dat klopt. Alleen is er een verschil. Het geweld in de Bijbel vond 3500 jaar geleden plaats en als er een oproep in staat om te doden dan betrof het uitsluitend het doden van een stam of volk die destijds 3500 jaar geleden in het ‘beloofde land’ leefde. Men kan als jood of christen heden ten dage dus geen geweld legitimeren op basis van die bijbelpassages.

        In de Islam ligt dat anders. Daar zijn de oproepen tot geweld in feite tijdloos en geldt dat geweld zal doorgaan totdat de Islam de hele wereld zal domineren.

        Wat die jongens van ISIS geloven is dat zij de ware gelovigen zijn die het begin maken van de eindstrijd. De eindstrijd die zal moeten uitmonden in een wereldwijde overwinning voor de Islam. Ze geloven dat ze hierbij gesteund zullen gaan worden door Allah. Ze geloven ook dat die islamitische wereldoverheersing is wat Allah wil.

        Waar het in uitmondt is waarschijnlijk niet waar zij op hopen. Het enige resultaat zullen een hoop doden zijn en een in elkaar geschoten midden oosten en wellicht zelfs meer chaotische toestanden zoals laatst in Parijs hier in Europa.

        Het is helaas niet te voorkomen. Waar Christenen en Joden geloven in een God die op een gegeven moment in zal grijpen en recht zal doen geloven moslims dat zij hun god op aarde letterlijk een handje moeten helpen bij de verwezenlijking van zijn plannen.

        Voorlopig zijn we daar als wereld nog niet van af.

Leave a Reply

