Geloven Joden, Moslims en Christenen in dezelfde God?

gelovenOp het moment dat ik de strekking van de bijeenkomst uitgereikt kreeg wist ik het al. Ik zat weer eens in het verkeerde gezelschap. Ik was hier niet op mijn plaats. “Een geschiedenis van God” Misschien was het goed geweest als ik toen gewoon naar huis was gegaan. Nu zat ik daar en luisterde naar de uiteenzetting over de God van Abraham, die een totaal andere God was dan die van Mozes. De God waar wij in geloven is ook al niet meer dezelfde als die van Abraham en Mozes. Het gevolg hiervan was dat ik jeuk aan mijn neus, op mijn hoofd, in mijn oor, onder mijn kin en aan mijn wangen kreeg. Voorzichtig wreef ik over de plekjes, me er van bewust dat het voor degenen die achter me zaten misschien heel storend was, zo’n wiebeltype. Van de hele verhandeling begreep ik niet zo heel veel, het was te hoogdravend of misschien ben ik gewoon te dom. Vervolgens ging ik scheel kijken, want ik werd moe. Zo onopvallend mogelijk keek ik om me heen en zag schuin rechts voor me ook iemand zitten die alsmaar over zijn ogen wreef, maar ook af en toe zijn ogen sloot. Misschien vanwege opperste concentratie, maar wie weet begreep hij het ook niet. Aan de andere kant van het zaaltje zag ik een koorlid zitten dat,  zo te zien , ook al met moeite zijn ogen open kon houden.

Het vermoeden rees dat er toch meer waren die met een totaal ander idee waren gekomen. Waarschijnlijk vanwege de actualiteit van het onderwerp, want ja, de jihadisten zijn in opmars en misschien wordt het tijd dat wij wat meer van de Koran gaan begrijpen. Dat hadden we denk ik eerder moeten doen.

De leidraad van de avond was het boek dat Karin Armstrong heeft geschreven over het ontstaan van het Jodendom, het Christendom en de Islam, de monotheïstische godsdiensten. Godsdiensten met één God dus. Als ik het goed heb begrepen was zij een uitgetreden non die vindt dat God in belangrijke mate het product is van onze eigen creatieve verbeelding. Daar kan ik wel wat mee. Ik ben gelovig opgevoed en volgens mij geloof ik ook nog steeds wel. Waarin weet ik niet altijd precies en soms word ik tijdens een kerkdienst wel eens boos als er weer eens gezegd wordt dat je ‘de minste’ moet zijn, of dat je de ander hoger moet achten dan jezelf. Dat is leuk, maar dan moet iedereen dat doen. Dan werkt het.

Om 21.00 uur was de eerste pauze en ik besloot met stille trom te vertrekken. Dat lukte niet helemaal, dat met die stille trom, bedoel ik. In de garderobe werd ik aangesproken door een jonge vrouw die het heel interessant vond en mij naar mijn mening vroeg. Ik ben niet zo’n type dat de schone schijn ophoud, dus mijn reactie was gewoon: “Ik begreep hier echt helemaal niets van. Waarschijnlijk kwam ik met andere verwachtingen, dus ik ga naar huis.” Ze keek me wat verbaasd aan en liet weten dat zij Nederlands studeert aan Windesheim en dat daar ook de Godsdiensten in worden behandeld. Even wilde ik dat ik niets gezegd had, maar ik vermande me en zei: “Tja dan zal het wel interessant zijn. Fijne avond nog” en ik vertrok.

De verhandeling van een uur had mij niets opgeleverd. Natuurlijk had ik moeten blijven, dan was alles me waarschijnlijk duidelijk geworden. Eigen schuld dus dat ik nu nog steeds niet weet of Joden, Moslims en Christenen in dezelfde God geloven.

5 thoughts on “Geloven Joden, Moslims en Christenen in dezelfde God?

    1. Mooi verhaal Arnold. Ineens herinnerde ik me dat gisteravond werd verteld dat de ‘erfzonde’ alleen bij de Christenen bestaat. Moslims en Joden kennen ‘de erfzonde’ niet. Je zou bijna “overstappen”.

  1. Arnold, ik heb je verhaal gelezen en bedacht daarna meteen dat gisteravond gezegd werd dat “de erfzonde” alleen bij de Christenen bestaat. Het jodendom en de Islam kent dit fenomeen niet. ZIe je, heb ik er toch meer van opgestoken dan ik dacht.

Leave a Reply

