Kerststress

kerststress

Hebben jullie ook zo’n last van kerststress gehad doordat de populaire receptenwebsite van AH uit de lucht ging? Smartphone op het aanrecht, pannen op het gas (of elektra natuurlijk), verdwijnt je recept. Je moest nog van alles, maar wàt kon je niet meer bekijken. Lekker handig! Hoe vertel je dat de gasten?

Ik zie het voor me en eerlijk gezegd zou de situatie niet misstaan in een vrolijke kerstfilm. Overkwam het mij? Nou nee, ik heb niet eens een smartphone dus zou ik mijn laptop op het aanrecht moeten zetten. Wat is er trouwens mis met koken uit een kookboek, of van een recept uit één van die bladen die bij de supermarkten liggen. Die verdwijnen niet ineens tijdens het koken. Lijkt me toch een veilige gedachte. Trouwens, ik snap al helemaal niet waarom iedereen van die ingewikkelde recepten gaat klaarmaken tijdens die dagen. Nog geen stress genoeg?

Wij hebben dit jaar prima gegeten zonder dat we daar uren voor in de keuken stonden. Toegegeven, ik heb wel een nieuw recept uitgeprobeerd: Duivels warm vlees. Twee dagen lang stond het gemarineerd in de koelkast. Aanbraden en een uurtje sudderen op de dag zelf. Uit deTelegraaf, waar alle overigens iedere dag een heerlijk recept in staat. Verder hielden wij het heel gewoon, maar wel met stoofpeertjes. Ook al heel gewoon, want die eten we iedere kerst.

Vroeger, in een vorig leven toen mijn kinderen nog klein waren, probeerde ik wel eens een nieuw recept uit. Gewoon, bam……………..tijdens de kerstdagen. Niet eerst even uitproberen van te voren. Welnee, ik schotelde het mijn gezin en de oma’s en opa’s gewoon voor. Het pakte meestal goed uit, of iedereen deed alsof hij het lekker vond, dat kan ook natuurlijk. Nu zou het niet meer in mijn hoofd opkomen. Wat dat betreft ben ik wat voorzichtiger geworden. Ik zag, ook al in de Telegraaf, een heerlijk recept voor witlof met blauwschimmelkaas, maar besloot me er toch maar niet aan te wagen.

Recept gemarineerde varkensfricandau, ook wel Duivels warm vlees voor 4 personen:

1 kg varkensfricandeau

12 eetlepels azijn

12 eetlepes ketjap

12 eetlepels ketchup

3 mespuntjes sambal

1 zakje nassikruiden

1 klein uitje, gesnipperd

Het vlees twee dagen gemarineerd in de koelkast. Aanbraden, de marinade erbij schenken en een uurtje laten stoven.

Het is toch wat, doe ik de spellingscontrole er overheen, wil deze de varkensfricandeau veranderen in kalfsfricandeau. Pfffff………., ik weet toch zeker zelf wel wat ik gemaakt heb.

Leave a Reply

