Oud & Nieuw

oliebollen

Oudejaarsavond, voor velen een speciale avond, terwijl ik die avond net zo lief als alle andere avonden doorbreng. Gewoon een beetje lezen of borduren terwijl mijn lief achter het orgel kruipt. Soms iets op tv kijken of naar de dvd die ik bij de bieb heb geleend. De conferences vind ik niet altijd leuk, behalve die van volgend jaar,  want dan wordt deze door Herman Finkers gedaan.

Dit jaar moet het anders, want de kinderen van mijn lief zijn bij ons. Hoe deed ik dat vroeger met mijn eigen kinderen? Tja, dat vierden we gewoon. We aten oliebollen, deden een spelletje, soms waren opa en oma er ook die avond en soms waren we met z’n allen bij hen. Ik had al wat plannetjes bedacht voor die avond toen ik me ineens realiseerde dat ik me weer eens verantwoordelijk voelde voor het slagen van hiervan. Streng sprak ik mezelf toe: “Wilma, het moet anders, je bent niet overal verantwoordelijk voor”.

Met mijn lief in overleg en vrijdagavond vroegen wij de kinderen of ze zelf ideeën hadden voor oudejaarsavond. Er werd aanvankelijk wat schaapachtig gekeken, maar uiteindelijk leek een spelletje doen wel leuk. Ja, en oliebollen eten, vuurwerk afsteken en verder………………………………, ja wat nu eigenlijk verder. Ik opperde dat ze daar de zaterdag over na konden denken en hun ideeën op een briefje zouden schrijven, zodat we al onze plannen naast elkaar konden leggen.

“En, hebben jullie je plannen nog op een briefje gezet?”, vroeg ik ‘s zaterdags na het avondeten. Ik kreeg wat stomverbaasde blikken en nee, natuurlijk hadden ze dat niet gedaan. Toch wel wat jammer, vond ik en ik liet ze weten dat het me wel wat tegenviel. Half en half had ik dit al verwacht, maar ha, hopen is nooit verkeerd, zelfs niet als het tegen beter weten in is. “Weet je wat ik jammer vind?”, vroeg ik ze. Dat wisten ze niet en ik legde uit dat het leek alsof ze vonden dat alleen hun vader en ik verantwoordelijk waren voor het invullen van die avond. Daarna vertelde ik wat ik die avond zou doen als zij er niet waren. “Dat lijkt me voor jullie geen leuk soort avond”, zei ik terwijl mijn lief het met een geamuseerd gezicht aanhoorde, maar gelukkig af en toe ook een duit in het zakje deed. We lieten ze weten dat wij wel al wat plannetjes hadden, maar dat we toch ook vonden dat zij ook hun best moesten doen om er wat van te maken.

Zo zaten we na het avondeten om de tafel om alsnog op te schrijven wat hun ideeën waren:
Een film kijken  en gelukkig had ik al gezien dat er een leuke Kuifje film komt op een Belgische zender. Als ze dat niks vonden dan konden ze natuurlijk een andere oplossing zoeken. Na veel denkwerk en hints bedachten ze dat ze dan in de bibliotheek een dvd konden lenen. Maanden achter elkaar zocht ik daar dvd’s voor ze uit zonder dat ze er zelf maar over na hoefden te denken. Bij mij was inmiddels de knop om dat ik dat soort dingen niet meer zou gaan doen. Ze zijn elf en twaalf, en kunnen best eens zelf ergens over na gaan denken.

Een film dus. En een spelletje doen, maar wat voor spelletje. Er passeerden wat spellen de revue, maar sjoelen leek ze toch ook wel wat. Zo vulden we op voorhand al een groot deel van de avond in en ik denk dat het goed is dat ze meedenken over hoe je iets gezellig en leuk houdt. Is het onverhoopt eens niet gezellig dan vraag ik tegenwoordig of ze zelf kunnen bedenken hoe dit komt. Al pratend ontdekken ze dan vaak wel hun eigen aandeel in de sfeer, maar het is nog altijd een soort worsteling waar we in zitten. Tante Wilma is leuk, maar niet als ze moppert. Dat mag mama, dat mag papa, maar stiefmoeders en -vaders horen alleen maar gezellig, aardig en leuk te zijn. Dat het niet zo werkt weten ze inmiddels wel, maar lastig blijft het.

In plaats van al maar achteraf ergens over te mopperen stellen mijn lief en ik ze tegenwoordig de vraag wat hun bijdrage wordt aan het gezellig houden van een dag, een bezoek, een avond of een heel weekend. Ze moeten er nog een beetje aan wennen, maar ik denk dat, door ze dat stuk verantwoording te geven, ze uiteindelijk zullen begrijpen dat hun wereldje leuker wordt als ze daar zelf ook een aandeel in hebben.

Voor al mijn lezers: Fijne kerstdagen een een goed en gezond 2015 gewenst.oudejaarsavond

Leave a Reply

