Schuldgevoel

Twee jaar geleden en net als nu bijna Kerst. Ik woonde sinds 11 maanden bij mijn lief en zijn twee kinderen en had besloten om de kerstboom te versieren in het weekend dat mijn stiefkinderen bij hun moeder waren. Ergens diep in mij zat een gevoel dat ik het eigenlijk met hen samen zou moeten doen, maar ik had er de puf niet meer voor. Het was gewoon vaak niet leuk, maar wel moeilijk.

Mijn lief was het er volkomen mee eens en zie: “Natuurlijk doe jij dat op je eigen manier”. Ik versierde de kerstboom al jaren alleen en vond dat heerlijk om te doen. Tevreden met het resultaat en tevreden met mezelf rommelden we het weekend door. Heerlijk rustig zonder dat deze rust voortdurend onderbroken werd door mijn twee stiefkinderen.

De berg commentaar die mijn lief kreeg van hun moeder was niet van de lucht. Op zijn zachts uitgedrukt was het toch voor de kinderen echt niet leuk dat ze mij niet hadden mogen helpen. Mijn schuldgevoel kroop uit zijn hoekje en ik zat er behoorlijk mee in mijn maag. Mijn lief nam het voor me op en stond er nog steeds achter dat ik de kerstboom alleen had versierd.

Wat schetst mijn verbazing in de twee jaren na die eerste kerst. In het huis van de moeder van mijn stiefkinderen wordt de kerstboom versierd in het weekend dat ze bij ons zijn. Zelf is ze de kritiek waarschijnlijk al lang vergeten, maar bij mij komt dit naar boven op het moment dat ik dit hoor. Ik word er niet meer boos door, maar was ook dit keer wel weer verbaasd. Ik ben blij dat ik ook de tweede kerst gewoon de boom zelf heb versierd, het ook dit jaar op dezelfde manier doe en me niet heb laten leiden door schuldgevoelens of angst.

Ooit las ik: Schuldgevoelens kunnen als stoorzender optreden bij de intuïtie.

En: Wanneer angst beslissingen voor je neemt zal het goede beslissingen nemen, maar alleen omwille van zichzelf en niet omwille van jou.

2 thoughts on “Schuldgevoel

Leave a Reply

