Geslaagd

Een week of twee geleden deed ik examen voor de modules “Voedingsleer” en Product- en Levensmiddelenleer”. Ik had als een gek zitten leren, vooral op de verschillende soorten vitamines en hun werking. Stampwerk was het en ik haalde regelmatig van alles door elkaar.

Ik had nog een uurtje tijd over voordat ik naar Zwolle moest vertrekken. Lastig, en ik had weinig rust in mijn kont. Lezen lukte niet, leren wilde ik niet meer, dus besloot ik aan het portret verder te werken. Uiteraard lukte dat ook niet, dus veel te vroeg ging ik op pad. Navigatiesysteem aan, want in Zwolle ken ik heg nog steg. Veel te vroeg kwam ik aan en even overwoog ik om een stukje te gaan wandelen. Toch maar niet gedaan, want ik zou zo maar kunnen verdwalen en dan te laat komen voor het examen. Dat zou net iets voor mij zijn. Dat verdwalen dan, want ik heb een richtinggevoel van lik me vestje. Het is nog net niet zo erg dat ik in mijn eigen huis verdwaal.

Daar stond ik dan, ruim een half uur te vroeg, bij de balie om me aan te melden. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik meteen het examenreglement, een wachtwoord en een inlogcode. Daarna werd me een rekenmachine overhandigd, waardoor de schrik me om het hart sloeg. Voor de inzendopgaven  moest ik regelmatig berekenen hoeveel kcal iets bevatte en of de koolhydraten, vetten en eiwitten in de goede verhouding tot elkaar stonden. Nooit bedacht dat er rekenopgaven in het examen zouden voorkomen. Een beetje een tegenvaller dus. Tegenover die tegenvaller bleek een hele grote meevaller te staan: Ik mocht direct met het examen beginnen.

Daar zat ik dan, achter een computer met een stuk of 7 andere mensen die ook examen deden. Niet eens allemaal voor hetzelfde examen, dus afkijken had geen zin. Dat mocht ook niet, stond in het reglement. Met ijskoude handen en klotsende oksels van de zenuwen toetste ik het wachtwoord en de inlogcode in. Ik had een uur de tijd en ging door de opgaven heen. Geen rekenopgaven zag ik al gauw, een aantal meerkeuze vragen en een heleboel open vragen. Over al die vitamines die ik in mijn hoofd gestampt had werd maar één vraag gesteld en gelukkig wist ik het antwoord. Na twintig minuten was ik klaar en keek het hele examen nog een keer door en wijzigde nog een antwoord. Dat moet je dus nooit doen, neem dat van mij aan, want in de auto bedacht ik dat het eerste antwoord goed was. Lekker dan, mijn eerste fout had ik ontdekt.

Thuis heb ik het hele examen gedeleet en bewust niet in mijn lessen gekeken of ik alles wel goed had gedaan. Twee dagen later had ik bericht dat ik geslaagd was met een zeven. Mooi zo, want dan kan ik nu verder met de module “Begeleiden en motiveren”. Dat is leuk, want al die gesprekstechnieken die ik moet leren, oefen ik op mijn lief. De ene keer laat ik heel overdreven een stilte vallen in het gesprek. Gewoon om te zien wanneer zo’n stilte ongemakkelijk wordt. De andere keer moedig ik mijn lief overdreven aan om door te praten. En dat over de meest onzinnige onderwerpen en als hij het zat is geeft hij me midden in een oefengesprek ineens een zoen.

Het bijkomend voordeel van deze lessen is dat ik ineens weer nieuwe mogelijkheden zie in de omgang met mijn stiefkinderen. Da’s toch mooi meegenomen en dan nu nog kijken of dat gaat werken.

3 thoughts on “Geslaagd

  1. Ik heb dit verhaal naar mijn vriendin gestuurd. Zij is ook zeer geïnteresseerd in voeding en alles wat daarbij hoort. Met name de essentie van de darmen en hoe deze onderschat worden.
    En: Leren met een zoen tussendoor is mooi leren. 😀

Leave a Reply

