Aardappelen

Geduldig wacht ik op mijn beurt. Twee, wat oudere, dames zijn nog voor mij. Uit ervaring weet ik dat dit nog even kan gaan duren. 

” Wat voor salade is dat?”, wil de dame weten die aan de beurt is. Het blijkt onze befaamde poldersalade te zijn. Of de saus dan wel op yoghurtbasis is. Gelukkig wel en de groentenman pakt een bakje, schept de salade er in en meteen zegt de vrouw: ” Niet zo veel hoor, ik ben maar alleen”. De weegschaal geeft 85 gram aan, maar er moet nog meer uit het bakje. Ze weet uiteindelijk niet hoe lang ze dit goed kan houden in de koelkast. ” U moet altijd rekenen op een dag of drie. Straks vindt u het zo lekker dat u weer terug moet” , zegt de groentenman. Het maakt geen indruk, want volgens haar is het bakje nog steeds te vol. Uiteindelijk verlaat ze de zaak met een bakje salade van 65 gram.

aardappel

” Vier kilo van die aardappelen”,  wijst de volgende dame. De groentenman zucht, bijna onmerkbaar, maar mij valt het op. Hij laat haar weten dat er buiten zakken van vijf kilo staan. Die blijkt ze niet te willen, want ze wil alleen kleine aardappelen en gewoon vier kilo. ” Ik eet maar 100 gram per dag, dus vijf kilo is veel te veel”, laat ze mopperig weten. De groentenman begint, met rood hoofd, de aardappelen te sorteren en vertelt haar dat het prettiger is wanneer zij deze bestelling ‘s morgens even telefonisch doorgeeft. Dan zetten zij de zak voor haar klaar. ” Dit is gewoon niet zo’n handig moment, het is druk op dit tijdstip”, laat hij haar weten.

” U bent de enige die hier moeilijk over doet. Die anderen doen dit altijd gewoon. En het maakt helemaal niet uit op welk tijdstip ik kom, want het is nooit een goed moment. Maar u bent de enige die zo moeilijk doet hoor”, moppert ze verder. De groentenman probeert haar te sussen en zegt dat hij het vervelend vindt dat zij nu moet wachten. ” Dat geeft niet hoor, ik heb alle tijd”, is haar reactie.

Bij de groentenman komt het stoom zo langzamerhand uit zijn oren, maar hij blijft vriendelijk en kijkt verontschuldigend mijn kan uit. ” Als ik ‘s morgens mijn bestelling doorgeef moet ik ‘m zeker precies om vier uur ophalen?” , klinkt het kijvend naast me. Dat blijkt niet te hoeven, dat kan gewoon de hele dag. ” Nou, als het allemaal zo moeilijk is ga ik ze voortaan wel ergens anders halen”, moppert ze weer verder.

Ze rekent af en doet dan nog een duit in het zakje: ” U lijkt wel gestrest. U kan beter eens  een beetje rustig aan doen”.

4 thoughts on “Aardappelen

Leave a Reply

