Onbekend, dus niet vertrouwd

“O, jullie hebben een nieuwe klok”, was het eerste wat mijn stiefzoon zei toen hij binnenkwam. “Wel een mooie. Waar is de andere klok? Was je klaar met het gebimbam?”, vroeg hij zijn vader.

Ik vroeg hem waarom hij dat wilde weten. Zoals gewoonlijk bij zo’n vraag van mijn kant, keek hij lichtelijk ontstemd, haalde zijn schouders op en zei: “Weet ik niet, zomaar”.

Natuurlijk was die vraag niet zomaar en de volgende dag, toen we met z’n vieren aan tafel zaten legde ik hem mijn theorie voor: “Jij vindt deze klok best mooi, maar toch zit je er mee dat de oude klok er niet meer is. Die klok ken je al je hele leven en hoort bij vroeger toen papa en mama nog bij elkaar waren. In de afgelopen drie jaar hebben we veel meubels vervangen voor iets wat van papa en mij samen is. Bij mama en haar vriend woon je ook tussen spullen die je niet kent. Het meeste is van mama’s vriend en ik denk dat je dat bij elkaar allemaal lastig vindt. Maar zo werkt het wel in deze wereld. Mensen willen graag spullen in hun huis die van hun samen zijn. Toen ik hier kwam wonen had ik, op wat kleine dingetjes na, helemaal niets meegenomen. Ik woonde tussen de spullen van papa en jullie moeder. Dat vond ik ook moeilijk, maar ik heb niet meteen alles willen veranderen.  Dat leek me niet fijn tegenover jullie.
Gelukkig heb jij wel je kamer met daarin je eigen dingen. Spullen die je al heel lang hebt, behalve die stoel die je van mij gekregen hebt. Die is nieuw.”

Mijn stiefzoon luisterde naar mijn theorie en gaf toe dat het inderdaad was waar hij het soms moeilijk mee heeft.

“Je had misschien beter gewoon kunnen zeggen dat je de klok mooi vindt, maar dat je het toch lastig vindt dat de oude klok weg is”, zei ik hem. Dat is voor ons wel zo duidelijk en dan kunnen we er meteen over praten. “En weet je, we kunnen de klok gewoon bewaren hoor. Misschien wil jij hem later wel als je zelf een huis hebt. Het zou ook kunnen dat je de klok dan al lang niet meer belangrijk vindt.

 

 

Leave a Reply

