Boos en ontevreden

Hij had flink de pest in, zo te zien.

Samen met zijn moeder stond hij achter mij. De caissière moest nog komen en het hekje was nog dicht. “Ik wil doorlopen”, mopperde het vijfjarige jongetje. Zijn moeder legde vriendelijk uit dat dit niet kon. Ik draaide me om en liet weten dat het hekje dicht was, dat ik ook niet door kon lopen. Het leverde me een boze blik op van het kereltje.

“Doe dat nou niet!”, hoorde ik de moeder zeggen. Ik kon het niet nalaten en keek over mijn schouder om te zien wat er aan de hand was. Het boze jongetje had alle Milka repen door elkaar gegooid. Van zijn moeder moest hij ze weer netjes neerleggen. Met een ontevreden blik legde hij alles weer goed. Behalve één, die liet hij dwars liggen. “Kom op zeg, die ook hoor”, zei zijn moeder. Onwillig deed hij wat er van hem gevraagd werd.

“Wil je deze misschien”, hoorde ik de moeder uiterst vriendelijk aan haar zoontje vragen en ze liet hem een zakje snoep zien uit het schap bij de kassa.

Beloning voor goed gedrag? Of zat het de moeder dwars dat ze zich aan haar zoon had geërgerd en was het een goedmakertje? Heerlijk toch, in de schoolvakanties met je kind boodschappen doen?

 

Leave a Reply

