Dwarsliggerij, onwil of onbegrip?

“Er staat een tas die hier niet hoort en volgens mij is hij van jou”, zei mijn lief tegen zijn dochter van elf, die aan tafel een tekening zat te maken voor haar stiefvader. Volgens mij was de onderliggende boodschap:  “Ruim je tas eens even op!”

Terwijl ik in de keuken met het eten bezig was zag ik haar opstaan, door het raam in de bijkeuken kijken en even staan peinzen. Ze draaide zich weer om en ging weer verder met tekenen.

“Waarom breng je die tas niet naar je kamer?”, vroeg ik haar. Ze keek me stomverbaasd aan en zweeg. ”
“Ja”, zei mijn lief. Ruim die tas eerst eens even op”.

Toen ze weer beneden kwam ging ze zwijgend aan tafel verder met haar tekenwerk. Mijn interpretatie van de situatie was dat ze het maar grote onzin vond dat ze die tas moest opruimen. Er zaten bibliotheekboeken in, die hadden ze weg willen brengen, maar de brievenbus bij de bibliotheek bleek gesloten te zijn. Ze had de tas in de bijkeuken geparkeerd, had haar jas en schoenen uitgetrokken en was aan het tekenen geslagen.

“Vindt je het maar onzin dat je die tas moet opruimen, of begreep je papa niet?”, vroeg ik haar. Weer geen reactie, zwijgend stond ze me aan te kijken, tot ik aangaf dat ik toch echt wel antwoord verwachtte. Pas toen liet ze weten dat ze de opmerking van haar vader niet begrepen had omdat hij er niet bij verteld had wanneer ze de tas dan op moest ruimen.

Voortaan zeggen we in zo’n situatie dus: “Je tas staat hier en die die hoort hier niet. Ruim hem nu even op.”

Ik voel me soms net een pedagogisch medewerker in plaats van een stiefmoeder. Bovendien knaagde er ergens iets aan mijn hersencellen dat zei: “Je maakt het haar wel gemakkelijk door haar de woorden bijna in de mond te leggen dat ze haar vader niet begrepen had. Op deze manier kan ze zich daar mooi achter verschuilen.”

Toch denk ik dat ze de opmerking echt niet begreep. Dit is me namelijk in de afgelopen drie jaar al vaker opgevallen. En soms word ik hier zó ontzettend moe van.

 

 

4 thoughts on “Dwarsliggerij, onwil of onbegrip?

  1. Mooie situatieschets. Goed geschreven. Ik ben wel heel benieuwd waar je moe van wordt. Dat jij de opmerking eerder begrijpt dan de dochter? Dat vader zijn kind geen directe vragen stelt? Dat je een rol hebt in de relatie tussen jou lief en zijn dochter?
    Ik vind het heel knap dat je doorvraagt en probeert de relatie open te houden. Dat is nu eenmaal niet iedereen gegeven…

Leave a Reply

