Files in het centrum

Heb je dat wel eens gedaan, boodschappen tijdens de pauze van het voortgezet onderwijs? Hier in Emmeloord weet je niet wat je ziet. Er ontstaan files bij de slager, de bakker, de Jumbo en op donderdag staat er ook een file bij de broodkraam op de markt.

Ik ging lopend naar de bibliotheek. Dat is niet heel ver, maar een kwartiertje ben ik dan toch wel onderweg. Gezellig even struinen tussen de boeken, want daar heb ik er niet zo veel van en uiteindelijk de bieb verlaten met een stapeltje dvd’s. Drie voor onszelf, en ééntje voor mijn stiefkinderen. Altijd handig als ze het weekend bij ons zijn. Vanuit de bieb liep ik het centrum in. Eerst even langs de groenteboer om andijvie te kopen en daarna zag ik vanuit de verte een samenscholing van scholieren. Rijen dik stonden ze bij de keurslager om daar hun lunch te kopen. Broodjes bal gehakt en zo, maar er zat vast wel een verdwaalde scholier tussen die iets gezonds op zijn brood wilde.

Op naar bakker Bart, want ons brood was op. Tegenwoordig haal ik daar drie broden voor€ 5,75. Niet duur en echt lekker brood. We hebben allerlei soorten geprobeerd en zijn blijven hangen bij “Bart’s donker”. Je raadt het al, ook hier stonden de scholieren in rijen van drie om saucijzenbroodjes, croissantjes en andere vette broodjes te kopen.

Naar de Jumbo hoefde ik niet, maar ik nam er toch even een kijkje. Bij de Jumbo mogen de scholieren maar met z’n vieren tegelijk naar binnen. Daar is iedereen blij mee, want er staan altijd hele volksstammen. Vanaf het hekje tot aan de stoeprand is het denk ik een meter of 12, 13 en daar staat dan een file van scholieren. Allemaal in de rij voor de vette snacks, gezinszakken chips, pakken Marsen, Donuts en zo.

Verbijsterd bekijk ik dit en bedenk, zoals vaker,  dat ik beter een ander tijdstip kan uitkiezen om mijn boodschappen te doen. Het is maar goed dat ik geen caissière ben, want ik zou onmiddellijk iedereen gaan voorlichten over hun manier van eten. Al die vette happen bevatten veel energie, veel calorieën dus, maar verder zitten er weinig goede voedingsstoffen in. Het levert je lijf niks op, behalve een hoop suiker en vet. Het resultaat is dat je er niet fit van wordt, nee, sterker nog, je wordt moe van al die vette happen.

Ik vroeg me af of dit vroeger ook al zo was. Deden ze dat, toen ik naar het voortgezet onderwijs ging ook al? Volgens mij had iedereen z’n zakje brood mee. Eens per week stond er een frietkraam voor de school, maar daar heb ik niet zoveel leerlingen bij zien staan als hier bij de slager, de bakker en de Jumbo.

Was dit in de tijd dat mijn kinderen naar het voortgezet onderwijs ook gangbaar, vraag ik me vervolgens af. Ik heb werkelijk geen idee. Ze namen brood mee en ik neem aan dat ze dat ook op aten. De schoolkantine was toen wel al in opmars. Ook daar verkochten ze lekkere vette snacks. Daar kwam verandering in toen ik de opleiding voor verpleegkundige deed, zo’n 8 jaar geleden. Toen werden er ook vacuüm verpakte appelpartjes, met schil verkocht. Mijn leeftijdgenoten en ik hadden ons pakje brood mee van huis genomen. De jongelui uit onze klas echter, kochten hun lunch in de schoolkantine. Ook die vacuümverpakte appel, want die kostte maar € 1,00. Geen geld dus. Dat ik een kilo appels kocht voor € 1,59 deed niet ter zake. Dat deden alleen ouderwetse mensen, zoals die oudere vrouwen die bij ze in de klas zaten.

Zou de hedendaagse jeugd nog wel eens gewoon brood meenemen naar school. Je weet wel, van die boterhammen waar gejodeerd zout aan is toegevoegd. Jodium heb je nodig voor een goede schildklierwerking. Je moet er minstens vier op een dag eten om voldoende jodium binnen te krijgen en geen groeiachterstand op te lopen. Dat weten ze vast niet. En ach, groeiachterstand? Ze lijden tegenwoordig bijna allemaal aan overgewicht.

2 thoughts on “Files in het centrum

  1. Heel herkenbaar. Ik ben door schade en schande wijs geworden en mijd de supermarkt op de momenten dat de scholieren daar een invasie plegen. Eerst struikel je over de lukraak neergesmeten rugtassen en vervolgens sta je met stomme verbazing te kijken wat er allemaal gaat worden geconsumeerd. Een gewone boterham ‘van thuis’ met gezond beleg is kennelijk al lang niet meer goed genoeg. Wat al die snacks per jaar kosten, daar wordt waarschijnlijk niet bij stilgestaan, nog afgezien van het ongezonde gehalte ervan. Ga maar eens voorlichting op de scholen geven, Wilma!

    1. Ja, die voorlichting op scholen gaat er komen. Of ze er iets van opsteken? Ik hoop van wel.
      Voorlopig ga ik morgen uit eigen werk, “de avonturen van kabouter Pim”, voorlezen aan een kleuterklas. Dat vind ik voorlopig al spannend genoeg.

Leave a Reply

