Tradities

Nederland heeft last van een enorm dilemma. Althans, zo begreep ik dat uit het journaal. In de krant had ik ook al zoiets gelezen, maar toen parkeerde ik het even in een van mijn gedachtenlaadjes.

Door dit dilemma gaan wij ons ineens bemoeien met andermans traditie. Zelf willen wij die bemoeizucht niet en gaan massaal op onze achterste benen staan als dit wel gebeurt. We delen elke link op onze social media, zodra we er een tegen het lijf lopen. Jahaa, ik heb het over onze Sinterklaastraditie.

En dan nu de traditie van een andere bevolkinsgroep. Die van de moslims.  Die vieren hun offerfeest op  4 oktober. Juist ja, op dierendag dus. De dag dat wij onze huisdieren verwennen met allerlei lekker en ze een strikje om doen, of zo.

Aan de moslimgemeenschap is nu de oproep gedaan om het offeren van een dier achterwege te laten en in plaats daarvan een geldbedrag te doneren aan familieleden in hun thuisland, die daardoor een dier kunnen offeren. Aan de armen of aan de vluchtelingen is ook een mogelijkheid.  Er zijn al moslims die dit doen, maar in het journaal begreep ik dat dit eigenlijk niet kan. Het enige juiste op die dag is gewoon het offeren van een dier.

Zouden de moslims nu massaal allerlei links gaan delen op de social media? Of gaan ze een oproep doen aan ons om op die dag de dieren gewoon niet te verwennen met lekkers, of met een strik?

Gewoon allemaal van die vragen die ik mezelf dan stel. Waarom kan het offerfeest niet los gezien worden van dierendag? Is dat moeilijk als je van dieren houdt? Als dat het geval is moet je dan ook vegetarier worden?

Wij willen graag onze Sinterklaastraditie in ere houden, ongeacht of anderen dat zien als een vorm van discrimineren. Laten wij anderen dan ook hun tradtitie laten behouden. Het is misschien appels met peren vergelijken, maar toch…………

Leave a Reply

