Samen delen

Mooi voorbeeld ben ik.  Neem het afgelopen weekend, terwijl ik leer voor gewichtsconsulente, at ik vrijdagochtend een gebakje. Moet toch kunnen? Geeft toch niet? Ik hoor het je denken. Maar zaterdag was er iemand jarig en nam ik een stukje vlaai terwijl ik ’s middags bij de HEMA zwichtte voor de aanbieding die tussen 16.00 en 18.00 uur geldt: Een kleintje koffie met een klein gebakje. Zondagochtend nam ik een plakje cake en zondagmiddag, op een terrasje in Stavoren, at ik nog een stuk aardbeienkwarktaart met slagroom. ’s Avonds werd mij door mijn lief nog een lekkere maaltijd voorgeschoteld en vervolgens kon ik geen pap meer zeggen.

Gisteren ben ik op de weegschaal gaan staan en concludeerde ik dat ik nog geen ons was aangekomen. Zou de voedingssupplementen aanbieder op het obesitas evenement dan toch gelijk hebben? Zit het gewoon in je genen of je dik wordt of niet? Ik zie nog zijn bedenkelijke gezicht bij mijn vraag: “Dus mensen met overgewicht kunnen hier eigenlijk zelf niet zo veel aan doen? Of bedoel je dat het in je genen zit of je wel of niet op tijd kan stoppen met eten?” Hij vond het duidelijk geen leuke vraag en gaf er uiteindelijk ook helemaal geen antwoord op. Blij met de volgende belangstellende begon hij zijn verkooppraatje weer van voren af aan..

Ik begreep het verhaal van die voedingssupplementen wel, want deze waren speciaal samengesteld voor mensen die een maagverkleining hebben ondergaan. Dan kan je gewoon bijna niets meer eten. Mini porties worden nog goed verdragen. “De eerste keer dat je, na zo’n operatie iets gaat eten, denk je dat je dood gaat. Ik voelde me echt hondsberoerd, kreeg hartkloppingen en dacht minstens dat ik een hartaanval kreeg”, vertelde de ervaringsdeskundige, een kok. Iemand die, vanwege zijn beroep, de hele dag met eten in de weer is. Als hij nu samen met zijn vrouw eet,  en dit komt door zijn vak niet heel vaak voor, doen ze de hele avond over het avondeten. Een klein hapje als voorgerecht: “Eén garnaal”, zoals hij zelf zei. Daarna een ander klein hapje, “nog een garnaal”, net zo lang tot ze na al die kleine hapjes aan het nagerecht toe zijn. Uiteraard is dat ook een klein hapje.

Als je zo weinig kan eten, kan het niet anders dan dat je allerlei essentiële voedingsstoffen mist. Vandaar die voedingssupplementen. Heus hoor, het verhaal was mij compleet duidelijk.

De ervaringsdeskundige, de kok dus, had leuke tips. Hij heeft een boek geschreven waarin recepten staan voor mensen die een maagverkleining hebben ondergaan. Eén van die recepten zag er als volgt uit: “Heb je trek in een tosti, zoek dan eerst iemand die ook trek heeft in een tosti. Je krijgt namelijk zo’n hele tosti niet meer op, dus deel je hem met een ander.” Meteen bedacht ik dat je dit natuurlijk ook kan doen met een patatje ‘met’. Zoek iemand die daar ook trek in heeft en deel dit met hem of haar. Deze tactiek kan je natuurlijk ook toepassen als je aan het lijnen bent. Wie weet voorkom je dan het “jojo effect” waar veel lijners last van hebben.

Wat ik ook een leuke, praktische tip vond, voor degene die lijnt maar een gezin heeft met opgroeiende kinderen die de oren van je hoofd eten is de volgende: “Zorg dat iedereen eerst zijn bord vol schept en neem zelf als laatste. Loop dan nog even terug naar de keuken om voor iedereen een glas water in te schenken. Eet langzaam en ga desnoods tussendoor ook nog even de keuken in om alvast het nagerecht in de schaaltjes te doen. Op die manier doe je net zo lang over je eigen kleine portie eten als de rest over zijn volle bord en toch eet je niet te veel.”

Het was een leerzame avond, waarbij vooral is blijven hangen dat je vooral geen maagbandje of maagverkleining moet willen. Je kan beter gewoon zorgen dat je niet te dik wordt. En laten we eerlijk wezen. Ik mag misschien niet in gewicht zijn aangekomen na het weekend, ik ben er van overtuigd dat, wanneer ik alle dagen aan het gebak ga, ik vanzelf ook dik word.

One thought on “Samen delen

Leave a Reply

