Het hert

Het was druk in mijn hoofd. Misschien had ik moeten gaan wandelen om weer ruimte te creëren, maar dat deed ik niet, want ik zou gaan leren. Ga d’r maar aan staan: Leren met een vol hoofd.

Hoe ontstaat zo’n drukte nu toch iedere keer? Had het te maken met de kerkdienst die ik bijgewoond had? Wie zal het zeggen. Er waren twee mensen overleden en over hen werd iets verteld. Allemaal goede dingen, want over de doden niets dan goeds. Beide vrouwen waren liefdevol  en hadden voor iedereen plaats in hun hart. Ze waren belangstellend naar iedereen. Beiden waren al flink op leeftijd en woonden in een verzorgings- of verpleeghuis. Ik vroeg me op dat moment af of deze beide dames geen negatieve eigenschappen hadden. Direct daarna vroeg ik me af wat er over mij gezegd zou worden als ik eenmaal overleden ben. Worden dan al mijn goede kanten benadrukt of zal men gewoon zeggen: “Ze was nogal eigenwijs, een dwarsligger die het vaak nodig vond om de vinger op de zere plek te leggen. Een beetje lastig mens eigenlijk”.

Ik ging dus niet wandelen maar besloot mijn tekenwerk te pakken. Je weet wel, dat hert wat ik van plan was te gaan tekenen. Het schoot nog steeds niet erg op, want tekenen is nog altijd de sluitpost bij alles wat ik doe.  Jammer, want eigenlijk kan ik dat best goed. Gewoon alleen met potlood. Aquarelleren heb ik geprobeerd, maar dat werd niks. Net zoals Acrylverf overigens. Gewoon met potlood dus, variërend in hardheid van HB tot B8. Daar kan ik wat mee. Opmerkelijk genoeg werd het daarna rustiger in mijn hoofd en heb ik alsnog zitten leren. Goed dat ik het weet, dan kan ik als het stortregent gewoon gaan zitten tekenen in plaats van me drijfnat laten worden tijdens het lopen. Tenminste, ik hoop dat het zo simpel werkt.

IMG_3299

Het is nog lang niet af, alleen dit hert staat op papier. Nu de omgeving nog. Dat vind ik het lastigste deel.

Het komt wel, niet vandaag, want vandaag ga ik een dagje uit. Naar mijn jongste dochter en daarna rij ik door naar mijn ouders.

Leave a Reply

