Snoep als medicijn

Het is langer donker ’s morgens en dat is merkbaar. Afgelopen week moest ik een cliënt wakker maken, die normaal gesproken ligt te wachten tot er iemand komt. Zij sprak wat onduidelijk zodat ik regelmatig vroeg wat zij precies zei. Gelukkig konden we er samen om lachen.

“Ik heb de laatste tijd een erge droge mond en droge lippen. Dan denk ik, u kent mij wel zo’n beetje, meteen dat ik iets ernstigs mankeer”, vertelde zij mij toen ze een beetje goed wakker geworden was. Uiteraard vroeg ik haar of die droge mond alleen ’s morgens was, maar nee, ze had er de hele dag last van. Ze dronk ook te weinig, wist ze zelf al aan te geven en vroeg me hoeveel vocht ze eigenlijk naar binnen moest werken op een dag. Ik legde haar uit dat haar droge mond daar waarschijnlijk niet door veroorzaakt werd, maar dat ze op haar leeftijd toch wel anderhalve liter vocht nodig had. “O, maar dat red ik echt niet hoor. Ik drink nooit zo heel erg veel”, was haar reactie. Gelukkig heb ik dan altijd wat simpele adviezen achter de hand en ik stelde voor dat ze, wanneer ze een kop koffie of thee nam er meteen een glas water bij zou drinken. “En de soep en het toetje tellen gewoon mee.”  Kijk dat zet nog eens zoden aan de dijk.

Maar toen die droge mond. “Het hoort een beetje bij het ouder worden”, legde ik haar uit. “De slijmvliezen drogen  uit en dan is een droge mond daar het gevolg van. U zou zo af en toe een snoepje moeten nemen. De hersenen registreren zo’n snoepje direct  en geven het seintje af dat er speeksel geproduceerd moet worden.” Dit bleek een lastig advies, want zij was geen snoeper. Nooit geweest ook. “Dan moet u op uw oude dag toch maar gaan snoepen”, zei ik haar. “Gewoon bij de koffie dat glas water èn een snoepje. Een simpele ingreep en twee vliegen in één klap. Ze zou er aan proberen te denken en het voor de zekerheid nog aan de dokter vragen.

De volgende dag hoorde ik van haar dat, wat de verpleeghuisarts had gezegd, precies overeen kwam met met wat ik had gezegd. Hij had voor de zekerheid nog een medicijn gestopt omdat dit als bijwerking een droge mond kon geven, maar het advies om af en toe een snoepje te nemen had hij ook gegeven. Ze was er helemaal verbaasd over.

Ach tja, als ik advies geef weet ik wel waar ik het over heb, anders kan ik het net zo goed achterwege laten.

Leave a Reply

