Eten en zo

Al jaren ben ik gefascineerd door wat voeding met je lijf doet. We proppen met z’n allen het nodige naar binnen, daar vinden allerlei processen plaats en uiteindelijk poepen we wat het lichaam niet kan gebruiken weer uit. Dit lijkt me een korte maar duidelijke uitleg.

Sinds een paar maanden volg ik de opleiding tot gewichtsconsulente. Zelfstudie bij de LOI en bij het behalen van het diploma kan ik me aansluiten bij de BGN, wat staat voor Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland. Voor het voeren van een praktijk niet geheel onbelangrijk, want cliënten kunnen alleen dan de kosten voor een deel declareren bij hun ziektekostenverzekering.

Gelukkig vind ik leren leuk, want het vereist de nodige discipline om aan zelfstudie te doen en ik heb me aangemeld voor mijn eerste examen. Spannend en meteen een stevige stok achter de deur.

Laatst leerde ik iets over de stofwisseling waarbij ik bestormd werd door allerhande (nee, geen koekjes) gedachten. Ieder mens heeft een grondstofwisseling en die is ook nog eens bij iedereen anders. Dat heeft te maken met je lichaamsgrootte en lichaamssamenstelling. In een groot lichaam vinden meer stofwisselingsreacties plaats dan in een klein lichaam. Dat grote lichaam vraagt gewoon om meer energie om in balans te blijven. Uiteraard is de stofwisseling bij een man groter dan bij een vrouw. Hij heeft minder vetmassa, dus ook meer behoefte aan energie. Stofwisseling vindt plaats in de actieve celmassa, ofwel de vetvrije massa. Dat betekent dus dat in de vetmassa geen stofwisseling plaats vindt. Tot zo ver logisch!

Mijn denkhoofd sloeg aan het werk en vroeg zich af of dikke mensen dan altijd al dik waren geweest doordat er minder stofwisselingsprocessen in hun lichaam plaatsvinden. Of hebben zij lange tijd te veel en verkeerd gegeten, daardoor die vetmassa gekweekt en is die stofwisseling daardoor sterk minder geworden. Ik vrees dat het laatste klopt, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want ik wil niet de hele dikke mensheid tegen me in het harnas jagen.

Eten en zo.1

Maar laten we eerlijk zijn, mensen met overgewicht hebben een grotere vetvoorraad, dus veel reserves. Hierdoor is hun energiebehoefte lager. Maar hoe kan het dan dat ik juist vaak dikke mensen grote hoeveelheden voedsel zie wegwerken? En dan vaak zo’n vette hap, of grote gevulde koeken, marsen, Magnums en hele grote sorbets. Als hun energiebehoefte lager is hebben ze dat helemaal niet nodig. Mensen met overgewicht bewegen vaak ook minder waardoor die energiebehoefte ook lager is. Doordat zij minder bewegen zal er ook minder spieropbouw zijn en ook daardoor is die energiebehoefte lager.

Eten en zo)

Wat zouden zij moeten doen? Om te beginnen moeten zij gezonder gaan eten en junkfood laten staan. Halfvolle of magere producten gebruiken en geen vette vleeswaren of volvette kaas op brood doen. Niet meer die gevulde koek of mars tussendoor, maar iets wat gezonder is. Voor mijn part een volkoren boterham met magere smeerkaas en plakjes komkommer. En bewegen natuurlijk. Wat dacht je daarvan? Die vetvoorraad moet weggewerkt worden. Verbranden dus, die handel. Aan het werk met dat lijf.

Vertwijfeld vraag ik me af of ik straks, in mijn eigen praktijk, mensen ga voorlichten over dingen die ze zelf al weten. Hebben zij dan misschien ook een stevige stok achter de deur nodig in de vorm van een gewichtsconsulente.

En kijk, zojuist heb ik mijn eerste, gratis, voorlichting gegeven. Ik kan het, daar twijfel ik niet aan.

Leave a Reply

