Het is jouw leven, hoor.

We zijn alweer aan de terugreis begonnen en hebben net heerlijk een bord nasi gegeten. Het is druk in het restaurant van de boot. Rumoerig druk, zodat we naar buiten gaan. We vinden nog een plekje op het bovendek.

Naast ons zit een stel wat vreselijk de slappe lach krijgt. Soms werkt zoiets aanstekelijk,  maar nu niet. Ik heb het koud op het bovendek en stel voor om een verdieping lager te gaan zitten. Daar heb je beschutting van de boot zelf. Ondanks de drukte vinden we een plekje. Naast mijn lief zit een vrouw met kort grijs haar en naast mij zit een nogal forse man met een zonnebril op. Naast hem ligt een vrouw op de bank, haar hoofd in zijn schoot.

“Het blijft jouw leven hoor. Je moet zelf kiezen, dat kan ik niet voor je doen. Ik weet hoe moeilijk het is. Maar kinderen zijn solidair naar hun ouders. Voor hen blijf jij altijd hun vader. Ik zie het aan mijn eigen kinderen. Hun vader kan geen kwaad doen.”

Het blijft even stil, maar dan hoor hem antwoorden. Hij heeft het over geldproblemen. Eerlijk gezegd vind ik het wat raar dat je zo’n intiem gesprek voert met al die mensen om je heen en ik voel de ongemakkelijkheid van de man naast me. Hij wil hier helemaal niet over praten, maar zij gaat maar door.

“Ik kan me daar gewoon voor afsluiten hoor. ’s Avonds liggen wij naast elkaar in bed en ga ik gewoon slapen. Hij zal me heus niet verkrachten. Maar ik snap dat het voor jou moeilijker is. Maar nogmaals hoor, het is jouw leven en jij moet zelf kiezen.”

De ongemakkelijkheid bij de man naast me lijkt alleen maar groter te worden en ik stel mijn lief voor om binnen een kop koffie te gaan drinken.

Leave a Reply

