Vaak, of niet vaak.

Hoe vaak is vaak? Wanneer mag je tegen iemand zeggen dat ze wel erg vaak naar het toilet geholpen wil worden? Hoe leg je iemand uit dat ieder uur misschien echt wel wat veel is? Ik vind dit best lastige dilemma’s als iemand niet incontinent is en aandrang heeft. 

‘s Middags zijn we maar met z’n tweeën op de afdeling. En die afdeling telt een man of veertig, waarvan er veel afhankelijk zijn van hulp. Ik was in gesprek met de verpleeghuisarts en mijn collega holde van de ene bel naar de andere. Het was bijna niet bij te houden. Zij belde ook, maar het duurde haar te lang zodat ze toch maar naar het bloemschikken ging. Haar man was furieus en kwam verhaal halen in de zusterpost.

Na het bloemschikken werd zij naar haar appartement teruggebracht en belde zij voor hulp bij de toiletgang. Dat was ruim twee uur na haar eerste belletje. Ze mopperde dat ze voor het bloemschikken ook al moest plassen,  maar heeft alles goed opgehouden. Het was dus gewoon goed gegaan!

Normaal gesproken belt zij vrijwel ieder uur, of iedere anderhalf uur. Behalve als er bezoek is, dan belt zij niet. Dan is het soms een uur of drie achter elkaar stil. Vraagt zij hiermee om aandacht? Het lijkt er op.

Vanmorgen, om 7.30 uur had zij geplast terwijl zij in de douchestoel geholpen werd met douchen. Nadat ik haar man had geholpen vroeg zij mij of ze even naar het toilet mocht. Het was toen 8.15 uur. Ik hielp haar, want misschien kwam er een grote boodschap, je weet maar nooit. Ik zei er echter wel bij dat ik vond dat zij de volgende toiletgang moest proberen uit te stellen tot na tien uur.  “Maar dat is wel heel lang!” was haar reactie. Ik legde haar uit dat dit toch zou moeten kunnen. Het wordt ook gewoon wat veel om iemand een keer of twaalf naar het toilet te helpen. Alles wat we geprobeerd hebben hielp even. Daarna komt het patroon al snel weer terug.

Ze reageert wat beledigd, want stel dat ze nu echt moet…………Ik leg nogmaals uit dat ik toch wil dat ze het probeert. Het is niet goed voor haar blaas ook om bij iedere aandrang direct naar het toilet te gaan.

Om 10.15 belt zij, dat is de eerste keer nadat ik haar eerder geholpen heb en ik laat haar weten dat ze het goed volgehouden heeft. Ze glundert toch een beetje na mijn woorden. Het blijft echter een lastig probleem. Mijn stelling is eigenlijk altijd dat naar de wc moeten voorrang heeft op andere dingen. Maar als iemand twaalf keer op een dag moet raak ik met mijn stelling toch echt aan het twijfelen. Vandaar dat ik iedere keer toch probeer om de boel een beetje binnen de perken te houden.

Leave a Reply

