Annie en Truus

Met mijn lief loop ik de Jumbo binnen en meteen vallen ze mij op. Ze bakkeleien over het mandje wat mee de winkel in moet. Annie, in de rolstoel wil ‘m niet op haar schoot, terwijl Truus (geen idee of ze zo heet, maar het is makkelijker als ik haar een naam geef) het lastig vindt om de rolstoel te duwen en tegelijkertijd het mandje op wieltjes achter zich aan te trekken.

“Nou hoef je niet zo op mij te mopperen. Ik kan hier verder ook niks aan doen hoor” zegt Truus tegen Annie, die er boos bij zit in haar rolstoel. Opgezette voeten, zonder schoenen rusten op de voetsteunen van de rolstoel. Bewegingloos kijkt zij sjacherijnig voor zich uit. Het wordt uiteindelijk het mandje op wieltjes, want Annie blijft steevast weigeren om het mandje op schoot te houden.

Bij de groente en fruit afdeling kom ik ze weer tegen. Ze staan bij de voorgesneden groenten en Truus noemt werkelijk iedere groente op die ze ziet. Annie wil niks, lust niks of geeft gewoon geen antwoord. Truus blijft vriendelijk, maar het klinkt langzaam maar zeker als gemaakt geduldig. Zelf ben ik op zoek naar chinese kool, maar deze is er zowel gesneden als ongesneden niet. Geeft niet, verderop is een groentenwinkel, die verkoopt dit vast wel.

“O, kijk, witlof. Lust je dat Annie?” vraagt Truus. Annie lust het wel maar wil het niet. Zo te horen wil Annie helemaal niks, behalve sjacherijnig doen en mopperen tegen Truus. Ën Truus hoor ik, terwijl ze van Annie wegkijkt, mompelen :”Wil ik niet, lust ik niet, wil ik niet”.
Bij de kassa kom ik ze weer tegen en Truus legt 6 bruine kadetjes en een kuipje boter op de band. Meer hebben ze, zo te zien niet kunnen vinden. Als ze afrekenen hoor ik Annie tegen Truus zeggen: “Ik wil nog even terug, want je hebt me niet alles laten zien”.

Truus zucht en zegt dat ze haar toch echt alle soorten groenten heeft laten zien, waarop Annie reageert: “Vroeger hadden ze veel meer. Ze hebben zeker de winkel veranderd”.

Leave a Reply

