Een bijzonder verjaardagsontbijt

Vrijdagochtend, 1 augustus, loop ik rond een uur of negen bij haar naar binnen. Ik ga haar helpen met het innemen van de medicijnen. Ze krijgt ook insuline toegediend en daarna maak ik de pap warm.

“Vandaag is een bijzondere dag” zegt ze tegen mij. Direct gaat er bij mij een lichtje branden en ik zeg: “Ja, u bent jarig vandaag. Tegelijk met mijn vader”.  Ik feliciteer haar en zij feliciteert mij.

Ze heeft geen zin in de pap en vertelt dat zij nooit van ontbijten heeft gehouden. “Het moet, vanwege de insuline, maar het liefst zou ik ‘s morgens niets eten.”  Ik vraag haar of er iets is wat zij erg lekker vindt. Het hoeft geen groente, vlees of brood te zijn, maar gewoon iets waar ze van houdt. Ik zie haar denken en dan ineens komt het antwoord: “Ja, boerenjongens”.
“Weet u wat?” zeg ik tegen haar, “u doet gewoon bij elke hap pap de ogen dicht en denkt heel hard aan boerenjongens. Misschien gaat het dan ook wel zo smaken. En volgend jaar krijgt u het als ontbijt, dan hebt u alvast een jaar voorpret.”

 

Leave a Reply

