De ‘Jakkie’

De jakkie

Het is kwart voor vijf en, zoals gebruikelijk, heerst er onrust op de psychogeriatrische  afdeling. Er is niet een eenduidige verklaring voor. Heeft het met honger te maken, het is tenslotte bijna etenstijd? Of is het wisselen van de dagdienst met de avonddienst de oorzaak? Dementerenden zijn rond dat tijdstip klaar wakker. De één gaat rondlopen, de ander begint in het wildeweg te praten. Mensen gaan aan elkaar frunniken of worden boos op elkaar.

We brachten mijn schoonmoeder terug naar de afdeling en hoorden op de gang al hoe twee dames met elkaar in gesprek waren. Nou ja, in gesprek? Het leek meer op een woordenwisseling. De stemmen klonken luid en wat geagiteerd. Terwijl wij de huiskamer inliepen kwam een dame,  met een zeer onderzoekende blik, steeds dichterbij. Ze liep een beetje krom, maar had haar blik strak gericht op mijn echtgenoot. Zomaar ineens boog zij af en verdween weer. Mijn schoonmoeder zocht een stoel en aan mijn echtgenoot werd, door een dame bij het raam, gevraagd of hij de tafel al gedekt had. “De tafels zijn wel gedekt, maar niet door mij” reageerde hij. Dit stond haar duidelijk niet aan want hij werd gesommeerd om dan maar direct weg te gaan. Hij mocht niet mee eten.

“O jakkie” zei ik. De kans om te zeggen dat wij dan ergens anders moesten gaan eten kreeg ik niet, want bij het horen van het “o jakkie” kwam er direct een reactie van een andere dame: “Wat zegt u? Jakkie? O jee, is ‘de jakkie’ hier?”

Mijn schoonmoeder had een stoel gevonden tussen die twee  in. Daar was de dame links van haar het niet mee eens: “Daar mag je niet zitten hoor” maar mijn schoonmoeder stoorde zich daar niet aan en zakte met een zucht neer. Mijn echtgenoot liep naar haar toe om haar gedag te zeggen en op het moment dat hij bij haar was zag de dame links van mijn schoonmoeder zijn blote benen. “Heeft u blote benen? Dan moet u doorfietsen hoor, anders krijgt u last van muggen”. Meteen ontstond er rechts van mijn schoonmoeder een hoop tumult, want de jakkie was nu wel erg dichtbij.

 

 

Leave a Reply

