Saamhorig oranje

Wij, Nederland, doen mee aan het WK en wij worden wereldkampioen. Heel Nederland werd oranje gekleurd, zelfs de voorpagina van de Telegraaf. Saamhorigheid ten top.  Maar ja, zij verloren en wij worden dus helemaal geen wereldkampioen.  

Resultaat:
Voor het eerst tijdens dit WK zorgt een wedstrijd van het Nederlands Elftal voor meer ziekmeldingen. Vanochtend was het aantal ziekmeldingen ruim drie keer zo hoog als tijdens eerdere dagen deze week volgens de Verzuimbarometer.

Weg saamhorigheid, want  je zadelt je collega’s op met extra werk. Petje af overigens voor mijn collega die gister gebeld werd met de vraag of ze vandaag extra wilde werken. Ze was er niet blij mee, maar ze was er wel.

Wat te denken van de saamhorige pedagogisch verantwoorde oproep van Louis van Gaal tijdens het  jeugdjournaal. Je weet wel, dat journaal voor basisschool kinderen:
Ouders laat uw kinderen alsjeblieft allemaal kijken vanavond zelfs al begint de wedstrijd laat. Ze kunnen van de spanning anders toch niet slapen. Het werd wel een beetje een afknapper voor deze kinderen. Maar saamhorig besloten de basisscholen dat de kinderen de volgende dag een uurtje later op school mochten komen.

Ik ben vast niet van deze tijd, want toen mijn zoon de basisschoolleeftijd had mocht hij soms naar de eerste helft van een wedstrijd kijken. Daarna moest hij gewoon naar bed. Nu had hij wel de dikke pech dat zowel zijn vader als zijn moeder niet van voetbal hielden en dus zelf niet overliepen van enthousiasme als de voetbalgekte weer losbarstte. Voor de vorm keek ik soms mee, maar meestal liet ik de vorm achterwege en ging gewoon zitten lezen of zo.

En nu, nu de oranje gekte achter de rug is. Blijven we dan een saamhorig Nederland of breken de rellen onder de hooligans weer gewoon los. Die heb ik namelijk niet gezien tijdens het WK.

En hoe saamhorig was ik zelf tijdens deze WK weken? Gewoon niet, ik las een boek of speelde piano terwijl mijn echtgenoot naar de wedstrijd keek en geen hinder had van mijn gepingel. En soms schreef ik een verhaal voor mijn blog. Ik was gewoon geheel saamhorig met mezelf.

Leave a Reply

