Doneer een nier

Afgelopen zaterdag zat ik al vroeg in de auto, zo rond een uur of half negen, met een rit van ruim een uur voor de boeg. Meestal staat mijn autoradio op radio 4, maar op de snelweg is de muziek niet goed meer te beluisteren in mijn Fiat Panda, dus zette ik ‘m op radio 1. Iets wat ik meestal doe als ik een grotere afstand moet rijden dan het stukje naar mijn werk.

Het is een boeiende zender, radio 1, want er zijn heel wat interessante onderwerpen die aan bod komen. Deze keer ging het over het doneren van een nier. Een anonieme donor werd hierover geïnterviewd. Het schijnt dat, wanneer 1 op de 10.000 Nederlanders anoniem een nier doneert,  dan de wachtlijst dan weggewerkt is. Een ongemakkelijk gevoel bekroop mij, want direct voelde ik mij aangesproken. Een donorcodicil heb ik al, maar bij leven een nier doneren aan een wildvreemde is wel even andere koek. Je schijnt dan trouwens wel een keten in gang te zetten. Vaak is er wel een familielid die een nier wil afstaan, maar als dan de match er niet is wordt een anonieme donor ingezet. Vervolgens wordt het betreffende familielid gevraagd of deze bereid is om anonieme donor te worden. “Mooi, dan is er dus al één van die 1 op de 10.000, dat scheelt alweer” was mijn eerste gedachte.

Hebben jullie bij zoiets ook dat je je dan meteen afvraagt hoe je zelf verder moet met die ene overgebleven nier. Ik had al moeite met het afstaan van mijn kies omdat dat ding door en door verrot was, laat staan met een nier. Ik denk er dan ook meteen bij dat ik waarschijnlijk niet voor niks twee nieren heb. Vind ik allemaal heel logische gedachten. Maar ook denk ik: “Stel ik sta één nier af en de ontvanger hiervan overlijdt binnen niet al te lange tijd aan een heel andere ziekte, of hij raakt het slachtoffer van een auto ongeval met dodelijke afloop. Dat zou ik toch best jammer vinden van mijn nier.

En stel ik ga zelf iets aan die ene overgebleven nier mankeren en er is dan geen enkele donor voor mij te vinden? Dan zou ik bijna als eis willen stellen dat ik, als ik een nier doneer, de garantie krijg dat als ik er zelf één nodig heb er ook een nier voorhanden is.  Dat zijn toch niet van die heel rare gedachten?

Maar, petje af of de geïnterviewde anonieme nierdonor. Zijn partner heeft ook anoniem een nier afgestaan en een keten van drie in gang gezet. Maar ook een collega van hem heeft daarna anoniem een nier gedoneerd en daarmee een keten van twee in gang gezet. Zelf moet ik hier nog heel lang over nadenken, vrees ik.

Leave a Reply

