Muggen en zo

Voor vandaag had ik een wandeltocht gepland in de buurt van St. Jans Klooster. Daar kan je via het wandelroutenetwerk  waterreijk ontzettende mooie tochten maken. Helaas, op het moment dat ik de deur uit zou gaan begon het te regenen, en niet zo zuinig ook. Gelukkig is mijn echtgenoot niet voor één gat te vangen en bekeek “buienradar” en zag dat het in  Zuid-West Friesland droog was,  of al gauw zou worden. Oké, dan een andere wandeltocht, want wandelen wilde ik.

Mijn stiefkinderen zijn het Pinksterweekend bij ons en dan wil ik een dag weg, gewoon even alleen er op uit. Dat gevoel heb ik al vanaf het begin en is niet over nu ze bij hun moeder wonen. Ik kan voor mezelf nog wel eens moeilijk doen over dit gevoel, want eigenlijk vind ik dat ik er zo’n weekend gewoon moet zijn voor die twee. Gebleken is dat dit niet werkt, want dan hol ik mezelf en mijn eigen behoeften finaal voorbij.

Ik heb heel wat artikelen over het stiefouderschap gelezen en het advies wat in elk artikel terugkwam is: “Laat je niet teveel in de ouderrol duwen”. Meestal betrof het de stiefmoeders, waarvoor dit waarschijnlijk een giga valkuil is. Het was vanaf het begin dan ook niet de bedoeling dat ik die moederrol zou vervullen. Helaas verliep dit toch wel wat anders dan gedacht, want toen ze nog bij ons woonden was ik gewoon vaker thuis. Bovendien was ik ook altijd eerder thuis dan hun vader en krijg je vanzelf die moederrol. Dat werd me vaak niet in dank afgenomen. Ik, de stiefmoeder, was er meer voor het gemak en het leuke. Het gemak omdat er voor ze gezorgd werd en het leuke omdat ik regelmatig degene was die wat activiteiten verzon. Maar ja, ik bleek helaas ook een stiefmoeder te zijn die eisen stelde en dat doe ik nog steeds. Dit wordt ook nu nog steeds niet leuk gevonden. Menig boze blik wordt mijn kant uit geworpen en ik doe meestal maar gewoon alsof ik die blikken niet zie. Vandaar mijn drang om tijdens zo’n weekend een dag voor mezelf te reserveren. Is dat verkeerd? Is dat slecht? Ik heb werkelijk geen flauw idee, maar het voorkomt dat ik totaal in mezelf gekeerd raak tijdens zo’n weekend.

IMG_2769_1

Zo liep ik liep vandaag in Elfbergen, een bos bij Oudemirdum, een witte paaltjesroute van 6 km. Die route kwam ik spontaan tegen, nadat ik al 2,2 km gelopen had, want mijn plan was om door het bos, over het fietspad, naar Balk te wandelen om daar iets lekkers op een terras te nemen en vervolgens weer terug te lopen. Zo’n paaltjesroute dwars door het bos is uiteraard veel leuker en vaak ook nog rustiger, dus haakte ik af. Het zorgde voor een boze kabouterwegwijzer, want ik liep een deel over “Het kabouterpad” en moest volgens de kabouter rechtdoor. IMG_2763_1

Dat deed ik niet, ik sloeg linksaf en ging het bos in. Heerlijk was het daar, alleen had ik even geen rekening gehouden met alle aanwezige muggen.  Het was warm en vochtig in het bos en zodra ik even stil bleef staan kwamen ze van alle kanten op me af. Al gauw telde ik zes muggenbeten die bij mij altijd monsterlijke afmetingen krijgen. Het ziet er uit alsof ik door een Horzel  ben gestoken. Ik heb zelfs een beet op mijn dijbeen, ver onder de pijp van mijn kniebroek. Op de rand van mijn sok zat ook een mug zich tegoed te doen aan mijn bloed, zodat ik ook op mijn scheenbeen een flinke bult heb. Het schijnt dat je eigen speeksel helpt tegen de jeuk, maar mijn speeksel hoort daar niet bij. De jeuk bleef, zodat ik het probeerde te negeren, wat me al lopend aardig lukte. Ik heb mezelf getrakteerd, niet in Balk, maar toen ik weer terug was in Oudemirdum. Lekker op een terras met een “koffie verkeerd” en een stukje vlaai. Dat is altijd leuk, zo’n beloning na een wandeltocht. Zelfs als je die beloning van jezelf krijgt.

Zijn al die muggenbeten, die ik heb, nu mijn straf omdat ik zo nodig een dag voor mezelf wilde? Volgens mij niet, ik had gewoon ergens anders moeten gaan lopen. Desnoods in de regen, dan had ik van muggen beslist geen last gehad. Voorlopig neem ik maar even een tabletje in om de ergste allergische reactie een beetje te verminderen.

Leave a Reply

