Hemelvaartdag

Ze wilde graag vroeg geholpen worden, zodat ze naar “Nederland zingt” kon kijken. Het was een puzzel, want dan moest het helpen van haar geruild worden met helpen van een ander. 

Tijdens het wassen en aankleden bleek zij zelf nog heel duf te zijn en echt wakker werd zij niet. Mijn collega had al met haar overlegd of ze toch niet liever vanuit haar bed televisie wilde kijken. Ze houdt daar niet echt van, maar in dit geval won de moeheid. Haar insuline had ze al gekregen, dus eten moest zij wel. Ik maakte de pap warm in de magnetron, trok een stoel bij het bed, zette het bed in de laagste stand en hielp haar met het eten van de pap. “Nederland zingt” klonk van achter mij en het waren voor mij ook bekende liederen. Het eten ging wat langzaam, want ze vergat de pap iedere keer door te slikken, zodat ik haar daar regelmatig aan moest herinneren.

“Sorry hoor, maar ik moet altijd huilen als ik naar deze muziek luister” zei ze tegen mij. Ik zag het, want de tranen stonden in haar ogen. “Ik raak altijd emotioneel van deze liederen” vervolgde zij. En wat denk je dat er vervolgens gebeurt? Ook bij mij stonden de tranen in de ogen en ik liep naar de badkamer om even tot mijzelf te komen. Belachelijk natuurlijk, want waarom zou het gek zijn dat ik ook emotioneel werd. Ik liep weer terug naar haar bed en zei: “Ik denk dat ik even lekker met u mee huil”. Aan één kant van het bed deed ik het hek naar beneden en ging naast haar zitten zodat ik een arm om haar schouder kon slaan. Zij greep direct mijn hand vast en zo luisterde we naar het volgende lied. Veel langer kon ik niet zo blijven zitten, want er moesten nog meer mensen uit bed geholpen worden.

 

Leave a Reply

