Snelwegmoord

Vandaag had ik bijna een moord op mijn geweten en dat is nou net wat ik echt niet wil.

Na mijn werk ging ik nog even bij mijn ouders langs. Dat betekent een autorit van bijna anderhalf uur. Normaal gesproken dan, want vandaag was het midden op de dag drukker dan tijdens de ochtend- of avondspits. Wat bleek? Heel Nederland ging massaal op pretparkbezoek. Tja, wist ik veel, ik moest gewoon werken. Ik deed er vanmiddag dus op de heenweg een uur en drie kwartier over, terwijl ik op de terugweg in vijf kwartier weer thuis was.

De bijna moord beging ik op de terugweg op de A6 ter hoogte van de afslag Lelystad-Noord. Moeder eend met haar zes of zeven jonkies had besloten de snelweg over te steken. In ganzepas, een beetje raar voor eenden overigens, liepen ze over de weg. Moeder eend met gezwinde pas voorop en al waggelend de kleintjes achter haar aan. Ik keek in mijn spiegel: “Nee, remmen was geen optie, maar naar links kon ik wel uitwijken om zodoende de hele familie in leven te houden”. Ik gooide mijn stuur naar links, gaf een flinke dot gas om flink de vaart er in te houden voor het verkeer wat al op de linkerrijstrook reed, vloog de eendenfamilie voorbij, gooide het stuur weer naar rechts en haalde opgelucht adem.

 

Leave a Reply

