De nieuwste aandoening heet “snelwegleed”

De ANWB slaat alarm over het grote aantal aanrijdingen dat de afgelopen weken heeft plaatsgevonden. En natuurlijk wil “men” dat de minster van Infrastructuur een onderzoek laat instellen naar de oorzaken van deze ongevallen. Traumahelikopters zijn 35% meer ingezet en soms waren er zelfs twee nodig.

Men wil betere snelheidsaanduidingen op de snelwegen, want niemand snapt meer hoe hard hij mag rijden. Of dit nu aan de onduidelijke aanwijzingen ligt weet ik niet. Er zijn wegen daar weet iedereen van dat je er maar 100 km/u mag rijden. Dat zijn die wegen met een dubbele doorgetrokken streep en tussen die strepen is de weg groen. Toch proberen er regelmatig auto’s in mijn kofferbak te kruipen als ik daar 100 km rijd.

Ik heb het nu over de N50, de weg die rijd als ik naar mijn werk ga. Mensen passeren elkaar daar via de busbaan, maar vliegen ook wel over de doorgetrokken streep. Niets is te gek. Er is zelfs, op de hoogte van hectometerpaaltje 257,2 richting Emmeloord, een sluiproute die aansluit op de N50. Laatst overkwam het mij dat ik zag dat de auto die voor mij reed, zomaar het weiland in verdween. Even dacht ik dat de bestuurder onwel was geworden. Maar nee hoor, hij scheurde over een soort karrenspoor dwars door het weiland naar de weg verderop.

Nog gekker, maar ook gevaarlijker, was het toen ik naar Kampen reed en er vanaf die sluiproute ineens een motorfiets in volle vaart de N50 overstak om vervolgens ook richting Kampen te rijden. Het zag er eng en angstaanjagend uit. Misschien wel door het zwarte motorpak en de helm die de motorrijder droeg, dat zou kunnen, maar het leverde best een gevaarlijke situatie op.

Al een paar keer ben ik met dit soort idioterie geconfronteerd en iedere keer denk ik: “Ik ga hier de politie over inlichten, want er bestaan niet voor niets verkeersregels”.

Maar wat denk je van al die malloten in de auto die het alleen maar druk hebben met hun smartphone en helemaal niet bezig zijn met autorijden? Dat soort lui slingert van links naar rechts over de weg, remt op het laatste nippertje want eerder zien ze niet er langzamer gereden wordt door hun voorgangers. Ooit zei iemand eens dat mensen totaal niet meer in de gaten hebben dat ze in een moordmachine zitten. Autorijden is een kwestie van topconcentratie, want je weet nooit wat een ander gaat doen op de weg. Je moet constant alert zijn en anticiperen. Misschien leren ze dat niet meer tijdens de autorijlessen. Dat zou kunnen, dat weet ik verder niet. Ik kan me herinneren dat de term anticiperen zelfs viel toen mijn kinderen (32, 29 en 26) verkeersexamen deden op de basisschool.

Of worden de verkeersongevallen van de laatste tijd veroorzaakt door lui die hun theorie-examen gehaald hebben door te frauderen. Dat kon tot voor kort nog. Dan weet je duidelijk niet hoe de verkeersregels in elkaar steken en doe je maar wat. Net zoals fietsers overigens, die doen ook vaak maar wat. Laatst zag ik een vrouw op een fiets met aanhanger,  zo’n karretje waarin een baby lag te slapen. De vrouw zat te telefoneren en slingerde over de hele de hele rechter weghelft heen en weer.  Ik ben er maar voorzichtig achter blijven rijden tot ze het fietspad op ging. Fijn voor die baby, zo’n moeder en mazzel voor diezelfde babay dat er dan verkeersdeelnemers zijn die dit zien en niet toevallig ook net druk met hun smartphone in de weer zijn.

Zo, en nu is het tijd om de politie te bellen en melding te maken van de sluiproute bij hectometerpaaltje 257,2 op de N50, richting Emmeloord.

Leave a Reply

