Kabouter Pim

Ruim anderhalf jaar heb ik gewerkt aan de verhalen van kabouter Pim. Ze zijn klaar en allemaal voorzien van een illustratie die ik zelf getekend heb. En nee, dat is niet de kabouter die hierboven te zien is, want ik hou mijn eigen kabouter nog even geheim.

Het voelt wat vreemd dat de verhalen nu af zijn. Iedere keer had ik weer schik in het schrijven van weer een nieuw avontuur van kabouter Pim.

Het idee ontstond twee jaar geleden toen ik langs een groepje paddenstoelen liep en dacht: “Ja, daar woont die kabouter”. Verder kwam ik echter niet. Mijn fantasie ging niet spontaan aan het werk en achter het toetsenbord kwam ook niks uit mijn vingers. En toen, zomaar heel plotseling terwijl ik in de auto zat, bedacht ik dat deze kabouter avonturen ging beleven doordat hij vanuit het bos in de buurt van mijn kleinkinderen terecht kwam.  Hoe hij daar kwam had ik al snel bij elkaar bedacht. Daarna de avonturen kort op een rijtje gezet en aan het schrijven gegaan. Mijn fantasie kon ik schijnbaar alleen kwijt als ik iets tastbaars mee liet spelen en dat waren mijn kleinkinderen en hun woonomgeving.

Ik ben aan het herlezen geslagen, wijzig zo hier en daar nog iets maar wil er vooral niet te veel aan veranderen. Laat dat nou eens niet meevallen, maar dat is iets waar schrijvers misschien allemaal last van hebben. Of niet? Ik schaaf nog wel aan de teksten, schrap hier en daar nog iets en kijk vooral goed of het verhaal spannend genoeg blijft en niet te ingewikkeld wordt. Uiteindelijk moet het voorgelezen kunnen worden aan kinderen van een jaar of vier, vijf.

Soms raak ik aan het twijfelen en weet ik ineens niet meer of het wel leuke verhalen zijn. Dat is natuurlijk een grote vergissing, want de eerste die in de verhalen moet geloven ben ik zelf. Als ik er niet in geloof, wie doet dat dan wel? Ik besluit dus voor eens en voor altijd dat het leuke verhalen zijn. Nu moet ik alleen nog een uitgever vinden, want anders wordt het geen boek. Ik kan natuurlijk ook de verhalen en illustraties in een HEMA foto-album plakken, maar dan nog is het geen echt boek. Dat zou het laatste redmiddel zijn als er geen uitgever te vinden is die dit wil uitgeven.

Help!! Wie heeft hier verstand van en kan mij een beetje op weg helpen?

4 thoughts on “Kabouter Pim

  1. Tjongejonge, jij bent wel een heel actieve schrijfster geworden, een met een ‘turbopen’, geweldig! Waar weet ik niet, maar je kan toch zelfs per exemplaar een boek laten maken?! Bol.com misschien. Hoe dan ook, succes én GEFELICITEERD!

    1. Je wil niet weten wat het kost om per exemplaar een boek te laten maken. Heb ik al eens uit laten rekenen. Is gewoon hartstikke duur. Dan is een HEMA fotoalbum goedkoper en evengoed ook nog duur.

Leave a Reply

