Straatwervers

Vorige week werd mij door een straatwerver gevraagd of ik KIKA kende. Volgens mij is dat bij iedereen bekend en braaf antwoordde ik: “Ja, KIKA ken ik”. Daarna vroeg de jongeman of ik hem ook kende. Uiteraard was dat niet het geval en zei ik dat ook, waarna ik hem verder een prettige dag wenste en doorliep.

salaris straatwerver

Verbazing alom bij de straatwerver die mij vervolgens achterna riep: “En u loopt nu gewoon door?” Ja, dat was precies wat ik deed. Niet omdat ik niets voor KIKA over heb, maar omdat ik in een radioprogramma heb gehoord dat je, wanneer je donateur wordt via een straatwerver, je het eerste jaar zijn salaris betaald. Daar had ik geen idee van en ik heb heel naïef altijd gedacht dat deze mensen vrijwillig op zoek waren naar donateurs. Er was ook één straatwerver aan het woord die dit zelf nogal genant vond. Zij kreeg regelmatig complimenten omdat men dacht dat zij zich belangeloos inzette voor de organisatie. Niet lang daarna is zij gestopt met het werven van donateurs op straat.

Natuurlijk had ik de discussie aan kunnen gaan met deze jongeman, maar dan had ik hem iets verteld wat hij zelf ook wist en het leek mij dus wat zonde van de tijd. In het radioprogramma hoorde ik ook een gouden tip: “Als je donateur wil worden kan je dat het beste doen via de websites van de diverse goede doelen. Dan betaal je niet het salaris van een kracht die donateurs werft. Misschien een tip voor iedereen die dit niet weet en het lastig vindt om “nee” tegen een  straatwerver te zeggen.

Leave a Reply

