Koningsdag, geboortedag

Op koningsdag is mijn kleindochter Milou geboren, mijn vijfde kleinkind. Ze heeft zich keurig aan de uitgerekende datum gehouden. Dit wordt een dametje waar je afspraken mee kan maken.

Al een paar weken stond er een tas klaar met wat toiletartikelen, voor het geval ik naar mijn dochter zou moeten. Zij had mij, in het begin van haar zwangerschap, gevraagd of ik voor mijn kleinzoon Jordy wilde komen als zij ging bevallen, omdat dit thuis zou gebeuren. Ooit was mijn moeder bij mij thuis toen mijn jongste dochter, ook thuis,  geboren werd. Een bevalling is echter een uiterst onzeker gebeuren. Er wordt een datum genoemd, maar twee weken voor en na die datum kan zo’n kindje ter wereld komen. Zodoende hield ik, ondanks dat ik het heel leuk vond dat ze mij dit vroeg, een slag om de arm en vroeg haar om voor de zekerheid haar schoonmoeder ook te vragen. Stel dat ik net aan het werk zou zijn, dan kan ik niet a la minute weg. Dat is wat lastig in de ouderenzorg. Dan is het tussen 7.00 en 10.30 uur hartstikke druk en kan je eigenlijk niet gemist worden. Is het een kwestie van leven op dood dan wordt het verhaal anders, maar mijn leidinggevende gaf aan dat ze er alles aan zou doen om het mogelijk te maken. Ondertussen hoopte ik gewoon dat de geboorte op één van mijn vrije dagen zou vallen.

De wandeltochten, voorheen van een km of twintig, werden nu kortere tochtjes. Ik moest er toch niet aan denken dat ik halverwege een tocht van twintig km gebeld zou worden en ik vervolgens eerst nog een uur of twee moet lopen om bij mijn auto te komen. Het wandelroutenetwerk was wat dat betreft een prima uitkomst, want zo kon ik korte tochtjes met elkaar combineren en liep dan evengoed al met al nog bijna tien km. Tussendoor liep ik dan gewoon mijn auto voorbij en startte een route de andere kant uit.

Mijn dochter beviel wel op mijn vrije dag, maar kreeg midden in de nacht  weeën en wel meteen zó hevig dat mij er bij halen al geen optie meer bleek.te zijn.  Mijn kleinzoon was al wakker geworden door alle onrust in huis en is door zijn opa, die vlak in de buurt woont, opgehaald. Helemaal prima, want een uur wachten tot oma er is, zou te zot voor woorden zijn geweest. Zo werd ik dus ‘s morgens, op Koningsdag, gebeld dat ik Milou was geboren. Een vlotte bevalling, heerlijk voor mijn dochter, maar net zo goed ook voor mijn kleindochter.

Zo was ik van plan om eens een kijkje in de kerk te gaan nemen en zo zat ik in de auto om naar mijn dochter, schoonzoon, kleinzoon en kleindochter te gaan. Het is een lief hoopje mens en het is goed dat het zo gegaan is. Mijn kleinzoon was wel wat van slag van zijn eerste logeerpartij, waarbij hij tussen 02.30 uur en het moment dat hij weer thuis gebracht werd, maar drie kwartier geslapen bleek te hebben. Het is ook wel een gewaarwording, zo’n eerste totaal onverwachte logeerpartij.

Leave a Reply

