Iedereen een kunstgebit

In een bijlage van de krant lees ik een verontrustend bericht en helaas weet ik dat het maar al te waar is: “Het is helaas dramatisch gesteld met de mondzorg in de verpleeghuizen” Professor  dr. Erik Scherder zegt dat mondzorg vaak de eerste prioriteit is die wegvalt.

Let op je vingers!!  vingers

Tja de oudere medemens met nog het eigen gebit heeft dus een probleem. Er wordt niet of niet goed genoeg gepoetst en ze verdwijnen vaak langzaam uit beeld bij de tandarts, vult tandarts Anita Visser aan. Vooral bij dementerende ouderen is dit een groot probleem. Helaas vergeet zowel de professor als de tandarts te vermelden dat dementerende ouderen het vaak niet toelaten dat hun gebit gepoetst word. In de praktijk van het leven van alledag in het verpleeghuis wordt namelijk menig verzorgende gebeten op het moment dat ze zorg willen verlenen in de mond van een dementerende. Helaas begrijpen zij niet altijd meer wat er van ze verwacht wordt en hup: ze zetten hun tanden in je vingers.

Debat of wetsvoorstel?

Moet er een wetsvoorstel komen of een debat worden gehouden over dit probleem? En moeten we dan allemaal aan een kunstgebit voordat we in het verpleeghuis belanden? Nou nee, want ook het poetsen van een kunstgebit is regelmatig een probleem. “Wil niet, mag niet, hoeft niet, flauwekul, moet ik toch zeker zelf weten” is een regelmatig geuit protest. Ook bij het uit de mond halen van het kunstgebit loopt een verzorgende risico’s. Helaas, maar waar. Toch jammer dat zo’n professor en tandarts daar niet van op de hoogte zijn.

Bacteriën  bacterien

Weet je trouwens dat slechte mondhygiëne voor het hele lichaam een probleem is. Je kan werkelijk van alles gaan mankeren als je je gebit niet goed onderhoudt. Je mond is de spiegel van je lichaam. Je kunt dus veel over je gezondheid te weten komen door je mond goed in de gaten te houden. Professor dr. Fred Rozema zegt hier het volgende over: Er zijn dertig verschillende ziekten of bijwerkingen van medicijnen die een signaal geven in de mond. Dat kan een eerste signaal zijn, maar dat hoeft niet altijd. Onze mond zit stampvol bacteriën en gelukkig is dat normaal. Maar bij mensen die hun mond slecht onderhouden kan de balans en samenstelling hiervan doorslaan. Die geven dan elders in het lichaam problemen. Je kan bijvoorbeeld endocarditis (een ontsteking van de bekleding van het hart en/of hartklep krijgen. Maar ook een ontsteking aan een kunstknie of –heup. En dat is nog niet alles , want diabetespatienten raken meer ontregeld en aderverkalking verergert. Bovendien kan het bij zwangere vrouwen leiden tot vroeggeboorten.

De schrik zit er goed in

Ik ben me rot geschrokken, want sinds ik ouder word heb ik last van teruggetrokken tandvlees. Het bloedt soms na het poetsen en ik had werkelijk geen idee wat ik hier aan zou moeten doen. Ooit heb ik gedacht dat ik van alle problemen verlost was doordat ik op bijna iedere kies een kroon heb. Nou mooi dat dit ook problemen kan geven. Mijn tandvlees trok zich terug aan de rand van zo’n kroon waardoor er een open verbinding ontstond naar de wortel en zenuw van de kies. Het ging lang goed, maar uiteindelijk was de ontsteking niet meer te stuiten. De enige oplossing bleek te liggen in het verwijderen van deze kies. Helaas moest dit door de kaakchirurg en die heeft staan hakken en bijtelen zodat ik een mooi poosje last heb van mijn mond. Maar ook nu zag ik weer terugtrekkend tandvlees aan de rand van twee kronen. Gelukkig nog geen open verbinding naar binnen, maar de schrik sloeg mij om het hart en ik hoopte maar dat ik nog geen endocarditis had. Je kan gewoon zomaar dood gaan aan een slecht gebit, bedacht ik ineens.

Poetsen, flossen en mond spoelen tandenborstels

Aan de tandarts liet ik weten van bloedend tandvlees, maar denk je dat hij me waarschuwde voor al deze bovenvermelde gevaren? Welnee, ik moet gewoon goed poetsen met Paradontax.  Gek eigenlijk, want de mondhygiëniste van Arie raadt deze tandpasta af. Wie heeft er nu gelijk? Behalve poetsen met paradontax moet ik ook mijn mond spoelen. Met zout water of met speciaal mondspoelwater. Het liefst ook een zoute variant, die ik tot nu toe nog niet heb kunnen vinden. Naar de mondhygiëniste hoef ik niet, want mijn gebit is goed schoon. Wat doe ik dan verkeerd, vroeg ik me af. Ik speurde het internet af en vond het volgende op http://www.parodontax.nl/verzorging/index.shtml:
Ik poets en “heen en weer”en dat is hartstikke fout. Want met dit “heen en weer” poetsen zorg ik er voor dat de wortels broos worden, wat tot gevolg heeft dat mijn tandvlees terug gaat trekken. Waarom zegt zo’n tandarts dat er nou niet even bij? Dat is toch een kleine moeite? Nu moest ik op een website bekijken hoe ik wèl moet poetsen. Gewoon met circelvormige bewegingen. De kunst is om dit zo efficiënt mogelijk te doen, dus kies voor kies en tand voor tand. Dan heb je pas werkelijk alles gepoetst. De achterkant van je tanden poets je dan vervolgens met het voorste deel van je tandenborstel, want ook daar moet gepoetst worden. Daarna moet je flossen, met ragertjes of tandenstokers tussen de tanden en tot slot dus met mondspoelwater in de weer. Kijk, aan zulke voorlichting heb je tenminste iets en bovendien heb ik ontdekt dat het werkt. Ik poets, de ene keer wel en de andere keer niet, met Paradontax, gebruik na het poetsen een mondspoelwater en heb geen bloedend tandvlees meer. Het terugtrekkend tandvlees lijkt zich te herstellen, dus ik ben weer helemaal gerustgesteld. Neemt niet weg dat ik dus heel goed voor mijn gebit moet zorgen. En niet alleen ik, maar jullie allemaal.

 

 

 

Leave a Reply

