Ingeregend

Sinds zij in het ziekenhuis heeft gelegen met een luchtweginfectie is zij lichamelijk en geestelijk achteruit gegaan.

Overdag geeft zij nog goed aan dat zij naar het toilet moet, maar ’s nachts is het een probleem. Zij voelt het niet meer en regelmatig is alles nat, tot aan haar dekbed toe. Ander incontinentiemateriaal is daar de oplossing voor. Zij vindt het echter verschrikkelijk, want het stinkt en het is koud als ze wakker wordt. Bovendien schaamt ze zich en verontschuldigd zich hier heel wat keer voor:  “Ik kan er echt niks aan doen hoor. U bent toch niet boos?”

Natuurlijk ben ik niet boos en mijn gebruikelijke reactie is dat ik begrijp dat zij dit niet expres doet en het voor haar het vervelendst is. Deze keer gooide ik het over een andere boeg: “Weet u wat? We zeggen gewoon dat het heeft ingeregend.” “Maar het is droog”, reageert zij.

“Het heeft de hele nacht geregend, dus vandaag houden we het er op dat het ingeregend heeft.” Ze schiet in de lach en zegt: “U bent me er één!”

Leave a Reply

