Stemrecht = zeurrecht.

Morgen zijn de gemeenteraadsverkiezingen en gaan we stemmen. Op wie ik moet stemmen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik lees de verkiezingsprogramma’s en iedereen wil het beste, vooral voor de zorg, voor het onderwijs en ook voor het openbaar vervoer. Maar de bezuinigingen in de zorg zetten door, dus hoe ze dat aan gaan pakken weet ik nog niet.

Ik ga nog liever dood

Van de week las ik in de krant dat het verzorgingshuis in Mijdrecht gaat sluiten. Het is verouderd en niet meer van deze tijd, hierdoor moeten de bewoners van dit huis overgeplaatst worden naar andere huizen. Zo moet een 104-jarige ineens verhuizen naar Amstelveen. Zijn hele leven woont hij in Mijdrecht en heeft daar een groot sociaal netwerk zodat hij iedere dag bezoek krijgt. Natuurlijk kan dat bezoek ook naar Amstelveen rijden, maar dat is met de auto toch al gauw dik een half uur. Heeft iedereen dat er voor over is iedereen in het bezit van een auto?

the end

Gisteren las ik in de krant dat er een verzorgingshuis gaat sluiten en dat aan de dochter van een 94 jarige vrouw was gevraagd of zij haar moeder niet in huis kon nemen. Deze 94-jarige heeft eigenlijk niet genoeg zorg nodig om haar in een ander verzorgingshuis te plaatsen. De vrouw zelf wil dit helemaal niet, gaat nog liever dood. Daarmee zegt zij niet dat de relatie tussen haar en haar dochter niet goed is, want dat zouden jullie hier ook uit op kunnen maken. Deze vrouw wil niet alleen maar van haar dochter afhankelijk worden. En gelijk heeft ze.

Verstandige mensen, verstandige keuzes

Zondagmiddag reed ik, na mijn werk, even door naar mijn ouders. Dat even houdt in dat ik een uur en twintig minuten in de auto zat voordat ik daar was. Dat geeft verder niet, maar als ik echt mantelzorger zou zijn is het een flinke afstand. Het was er gezellig en we hebben weer bijgepraat. Ook zij zitten in de rats over de bezuinigingen in de zorg en horen / lezen dezelfde berichten als ik.
Mijn ouders zijn een jaar of dertien geleden heel bewust van een eengezinswoning vertrokken naar een appartement . Ze hebben alles gelijkvloers en dat is, zeker nu mijn moeder haar  knieën aan slijtage onderhevig zijn, ontzettend praktisch. Iedere twee weken komt er iemand om schoon te maken en ik ben blij dat mijn ouders dat zelf kunnen betalen. Stel nu dat ze meer zorg nodig zouden hebben, maar niet genoeg om in een verzorgingshuis een appartement te kunnen huren en mij wordt gevraagd of ik ze niet in huis kan nemen. Wat doe ik dan en wat willen mijn ouders dan? Mijn ouders willen dit niet en zoals mijn moeder al zei: “We waren vroeger blij dat deze huizen bestonden en mensen daar konden wonen als ze ouder werden”.  Als ze bij mij zouden moeten wonen komt al meteen het eerste probleem om de hoek kijken: De trap naar één hoog, want daar zijn de slaapkamers. Dan hebben ze dus eerst een hele verstandige keus gemaakt om vervolgens terug naar af te gaan. Dat is toch niet eerlijk?

Behoud van recht op zeuren

Bezuinigen moet we, dat is iedereen wel duidelijk. Het gaat alleen wel ten koste van de oudere mens, die zijn hele leven gewerkt heeft, het vroeger niet breed heeft gehad en nu allerlei voorzieningen ziet verdwijnen. Het moet anders, maar hoe, dat is niet altijd even duidelijk.  Morgen mogen we stemmen en ik heb geen idee op welke partij. Als ik niet stem heb ik geen recht meer op zeuren, las ik in de krant. Dus als ik wil zeuren over alles wat niet goed gaat moet ik gaan stemmen. Haalt het wat uit? Welke partij er ook in de gemeenteraad komt, bezuinigd moet er worden. Er is een budget en daar moet, welke partij dan ook, het mee doen. Als je op het ene niet bezuinigd moet je op wat anders bezuinigen. Ik ga dus stemmen, al is het maar om te voorkomen dat ik niet meer mag zeuren als de dingen niet meer goed gaan. Ik heb stemrecht, dus zeurrecht en daar ga ik dankbaar gebruik van maken.

Leave a Reply

