Aanbiedingen en reclames

Er zijn tijden geweest dat ik zuinig aan moest doen, bijvoorbeeld toen mijn kinderen klein waren. In die tijd was het nog redelijk gewoon dat je als moeder niet werkte. Maar ook later, toen ik  helemaal alleen woonde, was mijn appartementhuur hoog, ik had een piano in huur en ging trouw iedere week naar pianoles. Het was voor mij be- langrijk dat ik dit niet op hoefde te geven, maar het waren grote kostenposten. Ik leefde zuinig en spaarde mijn zorgtoeslag, die toen ongeveer € 25,00 per maand was.

Nog steeds heb ik de neiging om zuinig te zijn. Misschien best handig, want op dit moment bezitten wij twee huizen. Ons oude huis moet nog verkocht worden en kost ons dus geld. Hier moet ik niet te lang over nadenken, want we doen niks met dit huis behalve proberen het te verkopen.

Jammie! Tompoucen

tompoucen

Ik let  op wat ik uitgeef, maar het betekent niet dat ik alle reclameblaadjes uitgebreid bekijk. Soms blader ik ze door of zitten we samen op de bank en gaat de stapel van de één naar de ander, maar het meeste gaat ongezien naar de papiercontainer. De LIDL heeft deze week een kleurige folder met aanbiedingen. Het één lijkt nog lekkerder dan het ander en wat opvalt zijn de tompoucen. “Deze week vier voor € 1,99!” Meteen krijg ik zin in zo’n tompouce, wat best raar is, want ik heb net mijn avondeten op. Het zegt dus niets dat je net lekker gegeten hebt, want zodra je iets lekkers in een folder ziet staan krijg je er trek in. Herkenbaar, of hebben jullie hier geen last van? Het zet mij aan het nadenken. Stel ik ga vandaag naar de LIDL en haal die tompoucen, terwijl ik echt niet weet wat ze buiten de reclameweek om kosten, dan weet ik zeker dat ik met een mandje of misschien wel boodschappenkar vol andere dingen weer naar buiten loop. Zo werkt dat in de LIDL, want alles is daar voordelig en lekker.

Tompoucen of cake?

cake

Ik stel mezelf de volgende vraag: “Was ik al van plan tompoucen te kopen?” Nee, dat was ik helemaal niet. Ik zou een cake gaan bakken, had ik beloofd. Goed dat ik hier even over nadenk, want op deze manier geef ik die € 1,99 gewoon niet uit, maar ik herinner me ook dat ik vorige week op de markt een kruidcake heb gekocht voor € 1,00. Ik ga dus helemaal geen cake bakken. Dat is pas besparen! In een krantenartikel las ik een aantal bezuinigingstips en regel één was dat je niet meer alle aanbiedingen afloopt. Vaak ben je duurder uit, omdat je iets niet nodig hebt, niet van plan was te kopen en het toch in huis haalt. En heus, ik weet dat het soms praktisch is, vooral als je een grote hoeveelheid van iets koopt wat afgeprijsd is en je dit artikel toch vaak gebruikt. Kijk, dan is het wel een vorm van bezuinigingen. Hier spaar je op wat langere termijn geld mee uit. Verder dan dat probeer ik ook niet te gaan.

Een gouden tip

monteurjpg

Van de wasmachinemonteur kreeg ik een poos geleden een gouden tip. Hij kwam het apparaat nakijken omdat ik vaak rare vlekken in mijn was had, nadat ik gewassen had en bovendien rammelde er iets wel heel hevig bij het centrifugeren. Het rammelen werd verholpen door iets weer vast te zetten, terwijl de vlekken in mijn was werden veroorzaakt door het gebruik van te veel wasmiddel en -verzachter. Hij liet me de binnenkant van de rubberen ring zien en daar zaten veel, inmiddels zwart geworden, zeepresten. Getver, wat zag dat er vies uit. Ik moest mijn machine een paar keer, zonder wasmiddel, op 90º laten wassen. Daarna nog een keer met flink wat azijn en voortaan de wasbol vullen met éénderde van de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel en de rest van de bol aanvullen met azijn of schoonmaakazijn. Maakt niet uit, het kan allebei. Het is goedkoper, beter voor je was en een uitkomst voor mensen met een huidallergie.

Zit daar geen luchtje aan? natuurazijn

Aanvankelijk keek ik wat sceptisch tegen het gebruik van azijn aan en was ik bang dat mijn was ernaar zou ruiken. Dit bleek niet het geval te zijn, dus geef ik deze tip door aan iedereen die mijn blog leest. Gebruik minder wasmiddel en vul de wasbol aan met azijn. Besparing, toch een schone was, de kleuren blijven beter en je wasmachine wordt er ook blij van.

Leave a Reply

