Alcohol en tabak

Gister las ik in de krant dat de accijnsopbrengst van alcohol en tabak tegenvalt. Dit had het kabinet niet voorzien, net als de opbrengst van de accijns op benzine, diesel en lpg. 

Het lijkt mij allemaal wat tegenstrijdig. Het is natuurlijk vervelend voor het kabinet dat de opbrengsten van de diverse accijnsverhogingen tegenvallen, maar aan de andere kant wil men het gebruik van alcohol en tabak ontmoedigen. Tenminste, zo heb ik dit begrepen.

Dodelijk  sigaretten

Alle aardigheid is van de pakjes sigaretten verdwenen. Geen leuke plaatjes, geen leuke kleurtjes, maar wel het opschrift dat het gebruik er van dodelijk is. Dat lijkt mij een ontmoedigingsbeleid. Roken is schadelijk voor de gezondheid en kost veel geld. Misschien is het logisch om dan de accijns te verhogen, want dan gaan misschien minder mensen sigaretten kopen. Dat is toch ook de bedoeling hiervan? Waarom valt het dan tegen dat de opbrengst minder wordt voor het kabinet? Hoe tegenstrijdig kan je wezen.

Leeftijdsgrens omhoog nationalebeeldbank_2011-11-678736-2_alcoholverbod

Jongeren doen graag aan comazuipen. Geen idee wat daar leuk aan is, want vaak loopt het ook nog eens dodelijk af. Er wordt een alcoholverbod ingesteld voor jongeren onder de 18 jaar. Dit lijkt me niet onredelijk, maar zelfs 18-jarigen weten niet altijd maat te houden. Vervolgens wordt er hierdoor waarschijnlijk minder alcohol gekocht. Dat was toch de bedoeling ook? Dan is het toch ook niet gek dat de accijnsopbrengst minder wordt.

Actie-reactie

Nu trek ik even een kleine vergelijking, die natuurlijk aan alle kanten mank gaat, want het gaat hier niet om een gezondheidsprobleem,  maar misschien verduidelijkt het de boel wel een beetje: Ik hou niet van in elkaar gefrommelde sokken in de wasmand. Die moet ik dan eerst uit elkaar halen voordat ze de wasmachine in gaan. Doe ik dat niet, dan moet ik ze uit elkaar halen voordat ik ze ophang. De ‘boosdoeners’ wijs ik hier op en vertel ze dat ik de sokken op deze manier gewoon ongewassen op hun bed leg. Met de eerstvolgende was worden ze dan wel weer mee gewassen, mits ontfrommeld. Deze maatregel werkt niet, dus besluit ik ‘boetes’ uit te delen.

Voor het geval ik allerlei boze klachten over me heen krijg laat ik meteen even weten dat ik never nooit boetes heb uitgedeeld hiervoor en dat dit gewoon een voorbeeld is. 

De eerste boete wordt betaald en daarna besluit de boosdoener zijn of haar sokken niet meer in elkaar gefrommeld in de wasmand te doen. Dan zou het toch raar zijn als ik ga klagen dat ik daardoor geen inkomsten meer binnen krijg? Dan zou ik toch zeker net zo tegenstrijdig bezig zijn als het kabinet?

Leave a Reply

