Een mooi aanbod?

geld (1)

Nog niet zo lang geleden kreeg ik € 50,– aangeboden. Ik heb het niet aangenomen, wat me niet in dank werd afgenomen. Waarschijnlijk wilde hij gewoon een aardig gebaar maken, maar hij is bij vlagen ook wat verward. Het leek mij gewoon geen goed plan om hierin mee te gaan. 

Rooskleurig of niet?

Met het weigeren van het geldbedrag was het nog niet klaar, zo bleek later. Ik kwam hem ‘s morgens ophalen voor een wandelingetje door de gangen. Een bezigheid die, door de bezuinigingen, helaas een beetje in het slop aan het raken is. Dagelijks wandelen is er niet meer bij. Hiermee behoort ook het kijken in de brievenbus of hij de loterij gewonnen heeft, tot het verleden. Jammer, want het was een aardig grapje tussen hem en mij en als hij zou winnen zouden we het bedrag delen. Misschien hebben jullie dat wel gelezen in http://warboel.bloggertje.nl/note/44259/agressief.html.

Hij bleek nog steeds boos dat ik zijn € 50,– niet had aan willen nemen. Hij begreep het niet, want ik had hem laatst zelf nog verteld dat mijn financiele situatie niet zo rooskleurig was als de zijne.

Verbazing

Even had ik geen idee hoe ik moest reageren. Ik had werkelijk geen idee hoe hij op dit idee kwam en dus besloot ik dit maar te vragen. Hij had een heel onsamenhangend verhaal over één van onze wandelingetjes waarin ik dat toch echt zelf gezegd zou hebben. Wijselijk besloot ik het maar zo te laten en liet nog een keer weten dat ik van niemand van de bewoners geld aanneem.

Etisch

Stel ik neem het wel aan, omdat ik krap bij kas zou zitten? Het lijkt mij ethisch onverantwoord, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit wel gebeurt zo nu en dan. Het lijkt ook goed bedoeld van zo’n bewoner, maar de relatie tot diezelfde bewoner verandert er wel door en dat lijkt mij niet wenselijk.

Leave a Reply

