Sotsji

Het is dat verhuizen niet officieel bekend staat als topsport, anders kon ik zo naar Sotsji. 

Mensen, wat heb ik de afgelopen dagen lopen sjouwen. Een hele vierdeurs linnenkast heb ik in onderdelen naar boven gebracht. Daarna waren dan ook wel al mijn handgewrichten van slag. Ze waren stijf, opgezet en zeer pijnlijk. Na vandaag gaat  het gelukkig weer wat beter, want dit was een dag van, vooral, niks doen. Er werd een nieuwe CV ketel geïnstalleerd en behalve de deur van de zolderkamer nog een keer schilderen, de badkamer en het toilet schoonmaken had ik werkelijk niets te doen. Terwijl de CV man bezig was ben ik nog op de fiets naar de markt gegaan en heb bij Leen Bakker een wasmand gekocht. Ik werd helemaal blij van die fietstochtjes. Gisteren ging ik ook al op de fiets naar de bibliotheek en merkte dat ik dit soort dingen toch wel heel erg gemist heb de afgelopen twee jaar.

Maar goed, ik ging helemaal niet over mijn verhuizing schrijven maar over Sotsji. Een krantenartikel hield mij bezig, zeker tijdens het niets doen van vandaag.

“AIVD waakt mee voor veilig Sotsji”

Ik vraag me af of ik, als ik topsporter zou zijn, wel naar Sotsji zou willen. Het is voor mij overigens wat lastig om me in de deelnemers te verplaatsen, want ik hou niet van sporten. De enige sport die ik beoefen is ‘lange afstand wandelen’, en dan nog niet eens iedere week. Schaatsen vond ik vroeger leuk, maar dat kwam vast en zeker doordat dit niet het hele jaar kon. Met mijn kinderen ging ik iedere herfstvakantie naar de kunstijsbaan. Met mijn stiefkinderen ga ik in de februari vakantie weer een dagje schaatsen in Heerenveen. Dat krijg je als je er niet zeker van kan zijn dat het zo hard gaat vriezen dat er natuurijs ontstaat.

Veiligheid

Zou ik naar Sotsji willen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Als de AIVD mee moet waken over onze veiligheid vraag  ik met toch af wat je daar te zoeken hebt. Olympische commités uit  Oostenrijk, Hongarije,  Slovenie,  Italie en Duitsland hebben dreigbrieven gekregen, al dan niet vals. Het OOC (Oostenrijks Olympisch Comité) kreeg een brief waarin de ontvoering wordt aangekondigd van skiester Bernadette Schild en Skeleton pilote Janine Flock.

Frankrijk stuurt antiterreureenheden mee met de sporters en Amerika heeft twee  marineschepen in de Zwarte Zee liggen. Nederland wil geen uitspraak doen over de beveiliging van onze sporters. Het lijkt wel oorlog in plaats van een sportief evenement. Dat is toch zot? Daar wil je toch niet aan deelnemen? Ik had het eigenlijk wel wat gevonden als alle sporters hadden geweigerd om mee te doen. Gewoon als een soort statement.

Politie

Dit ging alleen maar over Sotsji, maar wat dacht je van de Eredivisie voetbal? Tijdens het weekend van 21, 22 en 23 maart, de aanloop naar de nucleaire top van 24 en 25 maart, worden in de negen speelsteden de thuisduels geschrapt. En weet je waarom? Door de strenge beveiliging tijdens de nucleaire top zijn er te weinig politiemensen over om de openbare orde en veiligheid tijdens de voetbalwedstrijden te garanderen. Hierdoor staat ook de halve bekerfinale op losse schroeven.

866624-politie-draw-down

Of je de nucleaire top in je eigen land wil houden mag je je afvragen, maar dat bij voetbalwedstrijden de hele politiemacht op de been moet zijn is toch gewoon idioot. Ja, ja, ik weet dat dit al jaren zo is, maar ik blijf het idioot vinden. Het is een sportief evenement en dan zijn er van die fans en aanhangers, ook wel hooligans geheten, die overal de boel afbreken als de uitslag van een wedstrijd ze niet aanstaat.

Geld  geld (1)

Weet je wat dit allemaal kost en waar dat van betaald wordt? Van onze belastingcenten uiteraard. We zitten in een enorme bezuinigingsronde om het begrotingstekort terug te kunnen dringen, maar we gaan wel naar Sotsji, we halen de nucelaire top in huis en we blijven gewoon eredivisie wedstrijden spelen alsof het allemaal de gewoonste zaak van de wereld is.

Leave a Reply

