Een huis vol mensen

Ze heeft een antibiotica- en prednisonkuur gekregen vanwege een luchtweginfectie. Het helpt allemaal nog niet erg en ondertussen zit zij in een delier. Ze ziet dingen en personen die er niet zijn. Meestal worden mensen dan angstig, maar zij niet, ze heeft het er alleen heel druk door.

“Gaat u al dat fruit opeten”, vraag ik haar. Er ligt een geschilde peer, wat gepelde mandarijnen en een banaan op een bord. De peer begint al bruin te worden en ziet er niet meer zo smakelijk uit. “Mijn man is net terug, maar hij wil dat fruit niet opeten. Antwoord geeft hij ook niet als ik hem wat vraag”, reageert zij. Ze is gewoon alleen in haar appartement en haar man is al een poos geleden overleden. Dat laat ik maar even in het midden en net als ik wil zeggen dat ik haar man even meeneem zodat ze even rust heeft, zegt ze:

Een huis vol.

“En ik moet ook al op mijn kleinkinderen passen. Die hebben ze vanmorgen hier gebracht, maar het lukt me allemaal niet meer. Ze luisteren niet naar me en bovendien geven ze ook geen antwoord als ik iets zeg. Ik ga straks mijn dochter bellen, want dan kan ze haar kinderen weer meenemen. Het is geen doen zo.” Het is hetzelfde verhaal als waar mijn collega mee kwam en die heeft al het bezoek “meegenomen”, zodat ze even rust had. Ik doe hetzelfde en zeg: “Kom jongens, oma is veel te moe en jullie zijn ontzettend druk. Jullie gaan even met mij mee.” Ik doe de deur open en wenk dat ze op moeten schieten. Zij kijkt er naar en lijkt opgelucht. Haar man mag ik wel laten blijven, daar heeft ze geen last van en het fruit gaat ze zelf wel opeten.

Toch fijn, zo’n dochter.

Gelukkig is haar dochter thuis en die laat, na mijn verhaal, weten dat ze ’s middags langskomt. Zij kent dit van haar moeder en kan er gelukkig om lachen.

Leave a Reply

