Rust

Wat een rust. Geen gedoe met schoolgaande kinderen, niet op de klok hoeven kijken omdat ze weer bijna thuis komen. Gewoon mijn gang gaan zoals ik al een aantal jaren gewend was.

 Na dit weekend gewerkt te hebben kon ik vanmorgen heerlijk uitslapen. Geen kinderen die op tijd naar school hoefden. Gewoon in mijn eentje mijn ontbijtje eten, daarna onder de douche, haren wassen en een beetje ‘tutten’. Wel even de auto naar de garage gebracht omdat er iets rammelt als ik mijn auto start. Meestal schuif ik dat soort dingen graag voor me uit, maar het idee dat mijn uitlaat er straks misschien onderuit valt vond ik niet zo’n fijn idee. Vroeger kon ik dan gewoon op de fiets naar mijn werk, maar deze keus heb ik nu niet, dus moet mijn auto het wel gewoon doen. Volgens de monteur is het waarschijnlijk gewoon een hitteschildje, dus niets bijzonders.

Werken in het weekend

Het was druk dit weekend. In het verzorgingshuis was het rennen, vliegen, hollen geblazen. De buikgriep is in aantocht. Het begint ergens en voor je het weet heeft iedereen er last van. Voorzichtig dus en allerlei voorzorgsmaatregelen zijn genomen. Schorten, mondkapjes, handalcohol en handschoenen liggen zo hier en daar op de plankjes naast de voordeuren van bewoners. Gelukkig heeft het zich dit weekend niet verder uitgebreid.

Wel gaat er iemand steeds een beetje verder achteruit en kwam de verpleeghuisarts langs. Familie gebeld, zodat ze op de hoogte zijn en na een poosje zat de hele familie bij haar in het appartement. De zoveelste antibioticakuur werd ingezet. De vorige is nog maar een dag of twee geleden afgelopen en nu alweer één. Deze keer een te injecteren kuur, want het slikken gaat niet altijd goed. Stiekem vind ik het leuk, want heel veel verpleegtechnische handelingen kom ik niet tegen in het verzorgingshuis. De kuur oplossen in vloeistof, goed schudden en vervolgens in de spier van het bovenbeen injecteren. En ik ben niet de enige die dit leuk vind om te doen. De collega die mij aan het eind van de dag afloste vond het jammer dat de handeling al gedaan was.

Na mijn dienst naar huis, waar het drukker was dan de afgelopen twee weken omdat mijn stiefkinderen er dit weekend waren.

Energievreters.

Als ik aan de afgelopen twee jaar denk voelt het als tropenjaren. Het valt beslist niet mee om op je 53e in een gezin te stappen met twee basisschool kinderen, daar was ik al jaren uit. Voor die tijd werkte ik 36 uur in de week, ging regelmatig toch wel wat te laat naar bed, maar was ik lang zo moe niet als de afgelopen twee jaar. Wat ging daar een energie in zitten zeg. Uiteraard vindt menigeen dat ik toch zeker wel wist waar ik aan begon. Dat dacht  ik inderdaad te weten, maar de realiteit was  toch vaak heel anders. Het is iets waar menig stiefouder tegen aan loopt.

Op mijn vrije dagen altijd op tijd opstaan om te zorgen dat ze niet te laat op school kwamen. Dat was ik al jaren niet meer gewend. ’s Middags op de klok letten omdat ze vlak na drieën weer thuiskwamen. Al mijn activiteiten daar om heen plannen. Met ze om de tafel om wat te drinken, fruit te eten en alle verhalen aan te horen:

“Het was stom vandaag op school. Taal was stom, rekenen was stom en bovendien werd ik weer eens geplaagd.”

Dwars daar doorheen  probeerde de ander dan ook vaak een duit in het zakje te doen en leek het een concurrentiestrijd wie de vervelendste schooldag had gehad.

Langzaam probeerde ik er in te krijgen dat ze eerst de leuke dingen vertelden. En inderdaad bleek dan dat het stomme van alles al gauw veel minder was dan het leuke. Omdenken op kinderniveau en uiteindelijk ging dit werken..

Gewoon even helemaal niets.

En nu geniet ik van een hele dag vrij zonder dat ik met schoolgedoe hoef rekening te houden. Uiteraard zijn er genoeg dingen die ik van mezelf ‘moet’, want de was springt niet uit zichzelf in de wasmachine. De stofzuiger heeft nog steeds niet bedacht dat hij de kamer moet stofzuigen omdat zo hier en daar kruimels op het kleed zwerven en er chocoladevlokken onder de tafel liggen. Maar verder hoef ik van mezelf even helemaal niets.

Leave a Reply

