Het zijn de kleine dingen die het doen

Ik stap het appartement binnen om haar dossier weer terug te leggen, als ik haar hoor zeggen:

“Dat is zo fijn, als ik de kamer in loop….”

Ze ziet mij, dekt de hoorn van de telefoon af met haar hand en wenkt me dichterbij om me te bedanken dat ik de verwarming hoger gedraaid heb en wat lampen aandeed. 

We moeten in de zorg de ouderen zo zelfstandig mogelijk laten blijven, maar toch zijn er mensen die zo’n kleinigheid nodig hebben. Ze piekert veel, vooral als de dagen korter worden, dus draai ik de verwarming hoger en doe de lampen aan. Ook dat ene lampje in de vensterbank waar, zoals ieder jaar, een papieren kunstwerk voor staat. Een zwarte stal waar figuren uitgeknipt zijn. Daarachter is vliegerpapier geplakt en het is heel sfeervol wanneer het lampje er achter brandt.

Zo is er ook een echtpaar waarbij de man baat heeft bij een toiletverhoger. Voor haar leek het mij ook makkelijker opstaan na de toiletgang.

“Ik vind het helemaal niets”, liet ze mij weten.

Het verbaasde mij, maar ze kon het goed uitleggen:

“Als ik zo hoog zit, kan ik niet meer zelf mijn billen afvegen en ik kan al zo weinig zelf”.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar wist wel direct een oplossing:

“Dan haal ik de toiletverhoger er af als u naar het toilet gaat en zet ‘m er daarna weer op”.

Ze was er wat sceptisch over, want dat zou natuurlijk wel weer vergeten worden, maar Iedere toiletgang doe ik standaard wat ik afgesproken heb en gisteren zei ze:

“Weet je dat je één van de weinigen bent die dit doet?”

Ik antwoord haar dat ze het mijn collega’s ook gewoon zou kunnen uitleggen.

Voor deze handelingen geldt dezelfde vraag. Zal ik ze volgend jaar nog kunnen doen, die kleine dingen die belangrijk zijn voor ouderen die van hulp afhankelijk zijn? Past dat nog binnen de zorgminuten die geregistreerd moeten worden? Ik vraag het me af. Ik ben bang van niet en eigenlijk is dat om heel verdrietig van te worden.

 

 

 

Leave a Reply

