Mijn passie

Ik speel piano en kan dat goed. Zo, dat heb ik maar eens hardop gezegd, of eigenlijk geschreven.

En waarom schrijf ik dat nu ineens? O ja, omdat ik aan de voorspeelavond van mijn pianodocente mee heb gedaan. Daardoor kwam dit allemaal naar boven.
Nu moet je echter niet de vergissing begaan en denken dat ik alles, wat je me voorschotelt, zomaar even wegspeel. Zo werkt het niet. Ik moet wel degelijk studeren, maar dat moeten beroepsmusici ook. Bovendien studeren die heel wat meer uren dan ik doe. Ik studeer iedere dag meestal een uurtje. Soms wat meer, soms wat minder. Dat hangt van de beschikbare tijd af. Niet dat ik dit van iemand moet, nee hoor, dat is iets wat van binnenuit komt, mijn passie.

Worstelen!!

Weet je waar ik, helaas, wel eens mee worstel? Met de vraag of ik echt wel zo goed kan spelen. Waar dat vandaan komt weet ik niet precies, maar het gevoel bekruipt me met enige regelmaat. Gelukkig zijn de perioden die hier tussen zitten steeds groter.

Het overvalt me nog wel als ik aan iets nieuws begin. Maar wees eerlijk, geen enkele amateurpianist kan binnen een week een perfecte uitvoering van  de Liebestraum van Liszt spelen. Ik dus ook niet.

De makkelijkste van de drie.

Ik ben een week of vijf geleden begonnen met het eerste deel hiervan. Je hoort het nooit op Classic FM of op radio 4. Ook op Youtube is dit deel bijna niet te vinden. Slechts één uitvoering kon ik er van vinden. Het wordt dus gewoon niet vaak gespeeld. Deel drie is de bekendste en hoor je vaak.

Mijn pianodocente zei hierover:

“Waarom denk je dat dit zo is? Het is gewoon de makkelijkste van de drie.”

Zo had ik het nog niet bekeken. Waarschijnlijk is dit ook het geval met Sonate opus 28 van Beethoven. Regelmatig hoorde ik daar op de radio een deel van, het Rondo. Ook wel bekend als herderslied. Prachtig vond ik het en ik heb het leren spelen. De rest van de sonate heb ik ook bestudeerd en die bleek veel moeilijker te zijn.

Mij pianodocente heeft dus waarschijnlijk gelijk met haar uitspraak.

Vaak lieflijk, soms hectisch.

Lieder Ohne Worte van Mendelssohn vind ik ook schitterend. Ze zijn vaak heel lieflijk en klinken als een lied (zonder woorden, ja) met daaromheen wat luchtig gepingel.

Laat nou dat luchtige gepingel het moeilijkste zijn. Daar gaan weken overheen en dan klinkt het bij mij eindelijk als dat luchtige gepingel. Het lijkt heel simpel,  maar dat is het gewoon niet.

Nu ben ik begonnen aan Opus 19. Deel één en twee heb ik al achter de rug en deel drie staat  in de grondverf. Het lijkt nog helemaal nergens op. Ik luisterde op Youtube naar een uitvoering en bedacht dat ik nog lang niet zo ver ben. Het moet snel, kort en hectisch. Het wordt dan ook niet voor niets “Hunters song” genoemd.

Schildpad op jacht.

Bij mij klinkt het nog niet zo. Ik ben nog in het stadium dat alles langzaam gaat. Een soort jagende slak of schildpad. Ik hoor niet eens goed wat het moet worden, maar zet stug door want er komt een dag dat ik het speel zoals het moet klinken. Misschien net iets anders omdat ik er toch mijn eigen stempel op druk.

Arie hoort alles vorderen en zegt regelmatig:

“Het wordt steeds mooier”. 

Belachelijk dus, dat ik soms denk dat ik helemaal niet zo goed kan spelen. Waar dat vandaan komt? Misschien omdat het vroeger thuis heel gewoon gevonden werd, maar ook doordat ik vroeger als kerkorganist niet altijd gewaardeerd werd.

Waardering.

Ja, als kerkorganist, want ooit had ik kerkorgelles en speelde kerkdiensten. Ik speelde voor of na de kerkdienst wel eens iets wat niet direct met  kerkmuziek te maken had. Het commentaar wat ik kreeg was vrijwel altijd: “We hebben liever dat je gewoon iets speelt wat we mee kunnen zingen of minstens mee kunnen neuriën. Dit herkennen we niet en van ons hoeft het niet.”

Niet gewaardeerd dus en dat heeft er bij mij vast ingehakt.

Leave a Reply

