De Zwarte Pieten discussie

De Zwarte Pieten discussie

Misschien is het inderdaad waar dat de hele discussie rondom Zwarte Piet flink aangedikt is door de Middenstand, want dit jaar is er weer meer geld uitgegeven aan Sinterklaascadeaus dan vorig jaar. Daar moet toch een oorzaak voor zijn? De crisis kan het niet wezen, want normaal gesproken geef je dan minder geld uit omdat je nu eenmaal minder te besteden hebt. Op zo’n moment denk ik dan ook echt dat de crisis voor de meeste mensen waarschijnlijk wel meevalt. Let wel, voor de meeste mensen, want er zullen er genoeg zijn die er flink wat hinder van ondervinden.

Als middenstander heb je het natuurlijk goed bekeken door zo’n discussie over de Piet die wel of niet zwart zou mogen zijn, flink aan te dikken. Heel Nederland wordt direct weer flink met zijn neus op de feiten gedrukt dat het Sinterklaasfeest één van de weinige tradities is die Nederland kent. Lang niet gek om daar gebruik van te maken.

Aan ons hebben ze niet zo heel veel gehad, want wij besloten dit jaar lootjes te trekken met z’n vieren. Mijn stiefkinderen zijn op een leeftijd dat ze niet meer in de goede Sint geloven en dan is dat een leuk alternatief. Voor iedereen is hetzelfde bedrag uitgetrokken en de afspraak is gemaakt dat ieder twee cadeautjes koopt, één surprise en één gedicht maakt. Half november zijn we met elkaar de stad in gegaan om onze slag te slaan.

Het was grappig om te merken mijn stiefkinderen weinig benul van de waarde van het geld hebben. Ze dachten werkelijk dat er heel wat gekocht kon worden. Helaas, het moesten kleinere en voordeligere cadeaus worden. Ze begrijpen waarschijnlijk maar al te goed dat ze zelf dus ook niet de “hoofdprijs” zullen krijgen.

Op tijd zijn ze aan hun surprise en gedicht begonnen. Daarna werd alles ingepakt en apart gezet, want er raakt hier regelmatig spontaan iets zoek. Dat moeten we met cadeaus natuurlijk niet hebben.

U ziet, met Sinterklaascadeaus kopen hebben wij de economie helaas niet gestimuleerd. Dat geeft niet, want we hebben wel een huis gekocht en zitten straks misschien wel een poosje met twee huizen. Ons best doen we dus wel.

Mijn eigen kinderen en kleinkinderen zie ik dit jaar niet met Sinterklaas, maar ik heb wel voor ieder kleinkind twee pakjes ingepakt en alvast bij ze langs gebracht, zodat het bij de rest van de cadeaus kan worden gedaan. Ik heb al bedacht dat ik volgend jaar vraag of ze het bij ons willen vieren. Het is nog een eind weg, maar ik denk graag vooruit. Waarschijnlijk vloeit dat voort uit mijn werk, waar ik altijd rekening moet houden met een rooster en mijn vrije dagen soms maanden van te voren moet aanvragen.

Volgend jaar start ik bijtijds de discussie of Piet wel zwart mag zijn. Dan gooi ik meteen het paard van Sinterklaas, wat over gladde daken moet lopen, in de groep. Levensgevaarlijk en dieronvriendelijk. Wat heet………………het is pure dierendiscriminatie en dat willen we niet.

 

Leave a Reply

