Onze toekomstige woning

“Wat een meevaller, dit deel van de kamer is breder dan in mijn herinnering”, is het eerste wat ik denk als ik binnenkom in onze toekomstige woning. Toch wel raar. We hebben de woning gezien, de plattegrond heb ik al vaak bekeken en toch lijkt het huis anders dan in mijn hoofd het geval is. Goddank valt het niet tegen, want dat had ook gekund.

We hadden met de huidige bewoners een afspraak gemaakt om te beslissen welke spullen we over willen nemen, maar ook om op te meten hoe groot de linnenkast mag zijn die we gaan bestellen. Nu hebben we een ingebouwde kast en uiteraard kan deze niet mee.

Veel valt er niet over te nemen. De schommel is weggehaald, omdat de makelaar al had doorgegeven dat we die niet wilden. Gelukkig dat wij niet op deze beslissing terug waren gekomen in verband met de kleinkinderen. Maar om daar nu een schommel voor in de tuin te hebben terwijl niet veel verderop een speelplaatsje is, leek ons wat ver gezocht. Zelf gaan we vast en zeker niet schommelen en mijn stiefkinderen worden daar ook wat te groot voor. Bovendien zijn die er straks alleen nog maar om de twee weken in het weekend. Dus laat maar die schommel.

De rolgordijnen nemen we over. Altijd handig voor de eerste periode. We kunnen ze altijd nog vervangen. De overgordijnen zijn wel erg wit en bovendien heb ik al hele mooie stof gezien. Gewoon bij Leen Bakker en laatst ging Arie mee, liet ik hem rondneuzen tussen die gordijnstoffen en bleek hij dezelfde stof mooi te vinden. Appeltje eitje dus.

Arie ging in de slaapkamer aan de slag met de rolmaat en kreeg assistentie van de heer des huizes. Viel niks tegen, er kan een flinke zweefdeur kast in. Ineens vroeg de vrouw des huizes of we geïnteresseerd waren in de commode. Een prachtig exemplaar, wat gehavend aan de bovenkant, maar dat is te verhelpen. Ze bleken er beiden wel aan verknocht, maar het ding kon alleen via het raam in een andere slaapkamer naar buiten en daar leken ze niet veel zin in te hebben.

“Geweldig”, dacht ik, want bij het bezichtigen vond ik het al een fraaie kast. Mooi diep met grote laden. Wel is het ander soort hout dan het bed, maar wat geeft het. Misschien moeten we dan ook linnenkast kopen die nog weer afwijkt van het bed en de commode. Dan krijg je een mooi allegaartje. Daar hou ik wel van.

In onze huiskamer hebben we ook diverse houtsoorten, nou ja het meeste is fineer, met elkaar gecombineerd. Tel daar de piano, die donkerbruin, en het orgel wat lichtbruin is, bij op en ook daar staat een allegaartje.  Onze laatste aanschaf, een mahoniehouten boekenkast, is heel donker van kleur en een geweldige kast. Heerlijk, zo’n bij elkaar geraapt “zootje” in plaats van een toonzaal.

We drinken met het echtpaar des huizes nog een kop koffie en om me heen kijkend richt ik de woonkamer alvast in. De piano en het orgel zijn grote ruimtevreters, maar ik zie al helemaal de oplossing voor me. Dan grenzen ze meteen allebei niet aan de buurmuren. Dat scheelt een hoop. De dochter des huizes, 10 jaar oud, raakt helemaal enthousiast als ze hoort dat we een piano hebben en vraagt of ze een keer mag komen kijken.

“Als we hier eenmaal wonen en alles op orde hebben is het misschien wel leuk om te zien hoe het geworden is. Dan zie je meteen de piano”, laat Arie weten.

Of de buren ook zo enthousiast zullen zijn weten we nog niet, maar dat merken we vanzelf. Ik kan altijd nog mijn studiepedaal gebruiken, die dempt het geluid voor meer dan de helft.

We praten er thuis nog even over na, hebben het nog over de mogelijkheid van de modelspoorbaan op de voorzolder en dan gaan we weer over tot de orde van de dag, wat evengoed niet meevalt, want het huis spookt door mijn hoofd en zal dat nog wel even blijven doen.

Leave a Reply

